Yhteistyö koulujen kanssa
Lataa tästä kouluyhteistyön esite 2024-2025 (pdf)
Seurakunnasta on jokaiselle koululle nimetty työntekijä omaksi koulukummiksi, joka on yhteydessä kouluun lukukausien alussa.
Koulukummit 2024-2025
- Aittakorpi: Maini Salmi
- Haukkavuori: Reeta Lanki
- Helilä: Rita Halme
- Hovinsaari: Vilhelmiina Sipola
- Karhula: Rita Halme
- Karhuvuori: Petra Niinikivi
- Korkeakoski: Jaana Enroos (syksy 2024)
- Keskuskoulu: Marko Lamminen
- Kyminkartano: Taru Spännäri
- Käpylä: Jaana Enroos (syksy 2024)
- Langinkoski: Heidi Nykvist
- Mussalo: Vilhelmiina Sipola
- Otsola: Ville Heiskanen (syksy 2024)
- Pihkoo: Atte Korjus
- Ruonala: Janne Blomberg
- Samskola: Tuomi Larvi
- Tavastila: Taru Spännäri
Koulukummin sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@evl.fi. Lisäksi koulu voi olla yhteydessä kouluyhteistyöstä vastaaviin henkilöihin:
Kumppanuuden korit
Kumppanuuden korit tarjoavat selkeän rakenteen kunnan sivistystoimen ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön. Ne perustuvat opetushallituksen päivitettyihin ohjeisiin. Kullakin korilla on omat pelisääntönsä, minkä vuoksi ne on pidettävä erillään toisistaan. Jokaiseen koriin sisältyy mahdollisuuksia yhteistyöhön.
Kori 1: Yleissivistävä opetus
Uskonnon oppiaineessa seurakunnassa toimivat ovat asiantuntijoita. Seurakunta voi tarjota oppimisympäristöjä ja omaa asiantuntemustaan eri oppiaineissa ja opetuksen kohdissa, myös oppiainerajat ylittävästi.
- Kotiseurakunta tutuksi (seurakunta, toiminta, työntekijät).
- Kirkkoihin ja muihin seurakunnan tiloihin tutustuminen.
- Kirkkovuoteen liittyvät oppitunnit: Oppitunnit liittyen koko kirkkovuoteen tai johonkin tiettyyn kirkkovuoden jaksoon tai pyhäpäivään. Esim. joulu, pääsiäinen, kirkkovuosilautapeli
- Erilliset opettajan kanssa sovittavat projektit ja oppitunnit, voivat olla mm. askartelujen, draaman, pelien ja leikkien kautta läpikäytyjä aiheita.
- Ripari-infot, rippikouluikäisille kerrotaan rippikoulusta ja esitellään eri vaihtoehtoja käydä
rippikoulu.
Kori 2: Perinteiset juhlat
Seurakunnan työntekijä voi osallistua tilanteen mukaan tällaisiin juhliin vieraana tai asiantuntijana koulun toiveen mukaan. Uskontoon viittaavat juhlatraditiot kuten suvivirsi tai jouluevankeliumi ovat osa suomalaista kulttuuria, eivätkä tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta. Kaikkien on voitava osallistua lukukauden päätösjuhliin.
Kori 3: Uskonnolliset tilaisuudet
Koulu voi järjestää uskonnollisia tilaisuuksia kuten koulujumalanpalveluksia, uskonnollisia päivänava- uksia ja konsertteja. Nämä tilaisuudet toteuttavat positiivista uskonnonvapautta, joten niihin voi sisäl- tyä uskonnon harjoittamista, kuten esimerkiksi rukousta. On toivottavaa, että uskonnollisia tilaisuuk- sia järjestettäisiin ekumeenisena yhteistyönä ja uskontodialogin hengessä.
Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuvat ne oppilaat, joiden huoltajat antavat siihen suostumuksensa, riippumatta oppilaan uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä. Koulu tiedottaa uskonnollisista tilai- suuksista ja niiden korvaavista vaihtoehdoista koteja ajoissa.
Kori 4: Kasvun ja hyvinvoinnin tuki
Seurakunta tarjoaa monenlaisia ennaltaehkäiseviä toimintamalleja ja menetelmiä koulun opiskelu- ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Esimerkkeinä voidaan mainita välituntitoiminta, ryhmäyttämiset, erilaiset virkistyspäivät, kerhot, leirit ja retket. Niitä toteutetaan resurssien ja koulun tarpeiden mukaan. Seurakunnalla on valmiuksia tukea paikallisesti ja moniammatillisesti kouluyhteisöä myös silloin, kun siellä kohdataan surua tai tarvitaan kriisiapua. Tukea annetaan kaikkia katsomuksia kunnioittaen.
- Luokkahenkeen, ryhmäytykseen, vuorovaikutukseen ja kaveritaitoihin liittyvät tunnit, toiminta- päivät tai projektit. Esim. 3-5 x 1 oppitunnin mittainen yhteinen matka luokan kanssa toimivampaan yhteistoimintaan.
- Vertaistuellista pienryhmätoimintaa mm. yksinäisyyden, kiusaamisen, ulkopuolisuuden ehkäisyyn ja elämänhallinnan haasteisiin.
- K 12 -kurssi on tunne- ja vuorovaikutustaitojen kasvukurssi noin 12-vuotiaille. Kurssi kestää 6 x 2 oppituntia. Kurssin aikana opetellaan mm. käyttämään selkeää viestintää, kuuntelemaan toista paremmin, tunnistamaan omia ja toisen tunteita, tekemään aloitteita. Työvälineinä ovat työkirja, pari- ja ryhmätyöskentelyt, käytännön harjoitukset ja oma pohdinta. Kurssista saa todistuksen.
- Kriisiyhteistyö, päivystykset keskustelua varten.
- Vanhemmuuden tuki mm. vierailut vanhempainilloissa
- vierailut koulujen tapahtumissa