Koronavirustilanteen vaikutukset hautaustoimeen ja siunaustilaisuuksiin

Kotka-Kymin seurakunnassa on otettu käyttöön uusia linjauksia hautaustoimeen ja siunaustilaisuuksiin liittyen. Linjaukset ovat voimassa toistaiseksi.

Siunaustilaisuuden järjestäminen

Siunaustilaisuus tulee järjestää pääsääntöisesti viimeistään 2-4 viikon kuluessa kuolemasta.

Vaihtoehtoisesti vainaja voidaan poikkeuksellisesti tuhkata nyt ja siunata tilanteen normalisoiduttua uurnanlaskun yhteydessä.

Haudalla tapahtuvaa siunaamista suositaan.

Siunaustilaisuuden osallistujat

Tilaisuuksissa läsnä voivat olla vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin kokoontumisista annetun kymmenen henkilön rajan.

Vahtimestari ei ole paikalla samassa tilassa.

Omaisia pyydetään odottamaan siunaustilaisuuksien alkua ulkona.

Siunaustilaisuuden videointi (striimaus)

Omaiset voivat halutessaan itse järjestää ja toteuttaa siunaustilaisuuden videolähetyksen (striimaus), jolloin muut voivat seurata tilaisuutta etänä.

Muistotilaisuudet

Suosittelemme muistotilaisuuden järjestämistä suurempana tilaisuutena myöhemmin, kun koronatilanne on rauhoittunut.

Asiointi puhelimitse tai sähköisesti

Omaisia ja hautaustoimistoja pyydetään myös huomioimaan, että hautausmaiden toimistot ja seurakunnan hautapalvelut palvelevat asiakkaita toistaiseksi ainoastaan puhelimitse ja sähköpostitse.

2020-03-23 13:28:48.0