Ilman pääsiäistä ei olisi kristinuskoa

Pääsiäinen on matka, jonka mukana kannattaa kulkea, ajattelee kappalainen Tuomi Larvi. Pääsiäisessä on kristinuskon ydin: uhrikuolema ja ylösnousemus.

Teksti: Petri Pietiläinen

Tuomi Larvi alttarin äärellä.
Hiljaisuuden joogatunnin jälkeen haastateltu Tuomi Larvi toivoo ihmisten keskittyvän pääsiäisen sanomaan – uhrikuolemaan ja ylösnousemukseen.

Kristinuskon ydin löytyy vanhimmasta ja tärkeimmästä kirkollisesta juhlasta – pääsiäisestä.

– Uskon ydin on pääsiäisessä, eikä joulua siinä ytimessä edes tarvittaisi, Tuomi Larvi pohtii pääsiäisen ajan merkitystä kristinuskossa.

Larvi on aikuis- ja lähetystyön kappalainen, jolle pääsiäinen on kokonaisuus. Hän muistuttaa, että pääsiäinen oli kristittyjen ensimmäinen juhla. Joulu tuli merkitykselliseksi vasta paljon myöhemmin.

– Varhaiskristityille jokainen sunnuntai oli ylösnousemusjuhla, miksei meillekin?

Vaikka synkkyys ja kuolema vieraannuttaa nykyajan ihmistä pääsiäisen merkityksistä, niin ilman sitä kristinuskoa ei olisi:

– Kristinuskon ydin on pääsiäisen uhrikuolema ja ylösnousemus.

Aikoinaan ihmisten oli varmaan vaikeata ymmärtää Jeesuksen sanomaa, sillä nykyäänkin ihminen pysähtyy ja pidättää hengitystään, kun hän ajattelee, miten Jumala, Isä, pystyi uhraamaan ainoan poikansa.

Uhrin merkitystä korostaa se, että kaikki tapahtui pääsiäisenä, joka on juutalaisille merkittävimpiä juhlia, pesah. Sitä vietetään Egyptin orjuudesta vapautumisen kunniaksi, missä keskeistä oli se, että juutalaisten esikoispojat säilyivät hengissä, kun kuolema korjasi muiden Egyptin asukkaiden esikoiset.

Pääsiäisenä kuljemme Jeesuksen kanssa

Larville pääsiäinen on matka, kokonaisuus, joka alkaa palmusunnuntaina ja päättyy ylösnousemuksen todistukseen. Pääsiäinen on kärsimysviikon kokonaisuus eikä erillisiä päiviä, vaikka jokaiselle päivälle on oma tarinansa ja saarnoissa painotuksensa. Tosin lankalauantaina, kun Jeesus makasi haudassa kuolleena, ei perinteisesti tehdä mitään, eikä kirkoissa ole palveluksia.

– Minusta oikea tapa viettää pääsiäistä tarkoittaa mukana elämistä. Voi lukea tarinoita ja käydä vaikka joka päivä kirkossa. Viikko kulkee kohti kuolemaa. Pitkäperjantai koskettaa minua syvästi, eivät edeltävät tapahtumat niinkään, Larvi pohtii omaa pääsiäistään.

Tosin kiirastorstain merkitys ensimmäisenä ja viimeisenä ehtoollisena kirkastuu:

– Siinä määriteltiin se tapa, jolla Jeesus halusi seuraajiensa, meidän kaikkien kokoontuvan yhteen häntä muistamaan.

Silti pitkäperjantai, kärsimys on uskon keskiössä. Larvi miettii sitä, miten Jeesus otti kaikkien synnit ennen ja hänen jälkeensä päällensä ja kärsi meidän kaikkien puolesta rangaistuksen.

– Kaikki opetuslapsetkaan eivät ymmärtäneet vaan ehdottivat pakenemista. Ajattelen kiitollisuudella sitä uhrautumista. Jeesus raivasi meille kaikille tien Jumalan luo.

Vanhassa testamentissa ihmisten syntien sovitus vaati jatkuvia temppeliuhreja tai vuohipukkien ajamista erämaahan kuolemaan. Pääsiäisenä Jeesus oli viimeinen ja lopullinen uhri, eikä enää eläinuhreja tarvittu:

– Ristillä kuoli ihminen ja Jumala, uhri ja sovittaja, eikä sitä voi ymmärtää muuten kuin, että kaksi persoonaa oli yhtä.

Ensimmäisen pääsiäispäivän ilo Jeesuksen ylösnousemuksesta antaa meille kaikille ihmisille mallin, toivon siitä, ettei kuolema ole ikuista. Larvi pohtii sitäkin, että toisena pääsiäispäivänä Jeesuksen piti näyttäytyä myös muille, koska tuohon aikaan ei naisten sanaan uskottu.

– Hänen piti näyttäytyä, että todistajat ymmärtäisivät, että Jumala elää. Tätä voimme miettiä pääsiäisenä.

Pääsiäinen sodan keskellä

Kahden korona-pääsiäisen jälkeen pääsiäistä vietetään sodan keskellä. Kuolema ja kärsimys vallitsevat lähellä meitä. Larvi toivoo ihmisten ajattelevan pääsiäistä viettäessään, että maailmassa on kaiken epävarmuuden keskellä jotain pysyvää:

– Maailma muuttuu, on sotia, mutta kirkkopyhät ja Jumala pysyvät paikallaan. Niistä voimme ammentaa toivoa, lohtua ja yhteisöllisyyttä. Ystävyys ja todellinen yhteisöllisyys ovat olemassa.

Nykytilanteessa monet vaipuvat murheeseen ja kysyvät: Jos Jumala on kaikkivaltias, missä hän on nyt? Miksi hän sallii pahan tapahtuvan?

– Meidän ei kannata sysätä vastuuta Jumalalle, koska me ihmiset olemme vastuussa, mutta tämä kysymys on niin monimutkainen, että se vaatisi pitkän pohdinnan. Kannattaa nyt keskittyä pääsiäiseen, Larvi miettii.