Juudas, Pilatus ja kaksi Mariaa

Mikä johti nämä pääsiäistapahtumien ihmiset ratkaisuihinsa?

Teksti ja kuvat: Ulla-Maija Sievinen

Maalaus viimeisestä ehtoollisesta.
Leronardo da Vincin maalauksessa Viimeinen ehtoollinen Jeesus ja opetuslapset ovat pääsiäisaterialla. Jeesuksen vasemmalla puolella on Magdalan Maria. Juudas on jo lähtenyt pois, ja pöydän ääressä ihmetellään tapahtumien kulkua.

– Yhteiskunnallinen tilanne ja ihmisten vallan halu olivat pitkälti pääsiäisen tapahtumien taustalla. Juutalaiset kokivat olevansa valittu kansa, ja he odottivat Messiasta, joka vapauttaisi heidät Rooman valtakunnan alaisuudesta, pohtii Kotka-Kymin seurakunnan pastori Juha Ropponen.

Juudas Iskariotilla, Pontius Pilatuksella ja Jeesukselle tärkeillä naisilla oli pääsiäisenä kaikilla oma roolinsa.

Juudas teki paikkaa uudelle kuninkaalle

– Juudas on yksi pääsiäisen kiinnostavimmista ihmisistä. Hän oli opetuslapsista se fiksuin tyyppi ja myös poliitikko. Juudaksella oli eniten odotuksia Jeesuksen suhteen. Hän oli seurannut Jeesusta kahden vuoden ajan ja uskoi, että Jeesus muuttaisi yhteiskuntaa ja tekisi odotetun vallankumouksen, ajaisi roomalaiset pois.

Juudas oli tehnyt paikkaa uudelle kuninkaalle. Jeesus ei kuitenkaan halunnut tehdä hänen odottamaansa vallankumousta, ja niinpä Juudas käänsi takkinsa, meni roomalaisten puolelle ja antoi Jeesuksen ilmi. Jeesus ei ollutkaan se pelastaja, jota hän oli toivonut.

– Juudas tuskin ajatteli kuuluvansa jumalallisen tehtävään. Uskon, että hän toimi loppuun asti omalta kannaltaan hyvää tarkoittaen: koska Jeesuksesta ei ollut hänen toivomakseen kuninkaaksi, Jeesus sai kuolla.

– Pian Juudas tajusi virheensä, ajautui umpikujaan ja tappoi itsensä. Hän oli yksinäinen susi, jääräpäinen ja uhkarohkea mies, Ropponen miettii.

Hurraahuudoista tappovaatimuksiin

Jos Juudas nähdään usein pääsiäisen pahiksena, samaan lokeroon laitetaan myös Pontius Pilatus.

– Nämä ihmiset on sijoitettu näyttämölle sen jälkeen, kun loppuratkaisu on nähty, ja hyviksistä on tehty pahiksia.

Tapahtumat sijoittuivat Rooman näkökulmasta synkälle syrjäseudulle, jolle virkamiehet laitettiin pitämään asiat entisellään – näin myös Juudean maaherra Pontius Pilatus. Käynnissä olivat kovat valtapelit.

– Virkamiesten tehtävänä oli estää vallankumous, ja he olivat työssään vastuunkantajia. On epäreilua, että heidät esitetään huonossa valossa.

Valtapeli, halu miellyttää Roomassa olevaa keisaria ja kansan vahvat, äänekkäät vaatimukset ristiinnaulita Jeesus vaikuttivat Pilatuksen päätökseen.

– Viikkoa aikaisemmin kansa oli hurrannut aasilla ratsastavalle Jeesukselle, kuten nykypäivänä hurrataan kotiin palaavalle jääkiekon maailmanmestarijoukkueelle. Mikä sai ihmiset muuttamaan mieltään arvaamattomalla, vaarallisella tavalla? Ehkäpä Jumala sanoi kansalle, että muuttakaa mielenne.

Sienan tuomiokirkon alttaritaulu Jeesuksesta Pilatuksen edessä.
Sienan tuomiokirkon alttaritaulussa Italiassa kuvataan Jeesusta Pilauksen edessä. Duccio di Buoninsegna maalasi sen vuosina 1308-1311.

Kaksi Mariaa ja tyhjä hauta

Jeesukselle rakkaat naiset, mukana äiti Maria ja Magdalan Maria, olivat paikalla, kun Jeesus haudattiin. Opetuslapset eivät uskaltaneet sitä tehdä.

– Magdalan Mariasta tiedetään hyvin vähän. Kertooko tämä siitä, että nainen yleensäkin oli miestä alhaisempi, miehen ja orjan väliin asettuva olio, vai haluttiinko hänen elämäänsä peitellä?

– On väitetty, että hän oli prostituoitu. Oliko tämä kirkon taholta esitettyä mustamaalausta? Vai oliko hänellä  kenties mielenterveysongelmia, eikä hän siksi olisi saanut muuta työtä? Joka tapauksessa Jeesus ja Magdalan Maria asuivat lähekkäin ja olivat toisilleen tärkeitä ihmisiä.

Kun Mariat sitten menivät katsomaan hautaa, maa alkoi vavahdella ja järistä, ja enkeli laskeutui taivaasta. Enkeli sanoi: Älkää pelätkö, Jeesus on noussut kuolleista, tapaatte hänet Galileassa. Menkää kertomaan tämä hänen opetuslapsilleen.

Niin väheksytyt naiset osoittivat rohkeutensa ja saivat tärkeän tehtävän.

Maailma on muuttunut, ihminen ei

Evankeliumit herättävät lukijassaan paljon kysymyksiä. Juha Ropponen korostaa, että evankeliumit eivät ole historiallisia dokumentteja. Ihmisiä kuvataan suhteessa Jeesukseen.

Evankeliumit nostavat esiin myös ajatuksen, että vaikka tämän päivän maailma on täysin erilainen, ihminen sinänsä ei ole muuttunut.

– Samanlaiset dynamiikat toimivat. Ihminen hakee toiminnallaan valtaa, hyväksyntää ja turvaa. Yhtä lailla tänä päivänä nähdään tunteettomuutta toisen ihmisen kärsimykselle. Vaikkapa jääkiekkomatsissa, jossa suurimmat kannustushuudot saa pelaaja, joka lyö toiselta hampaat suusta.

Kaksi Mariaa, äiti Maria ja Magdalan Maria taas edustavat lämpöä.

– Mutta kukapa äiti ei veisi poikansa ruumista pois paikalta, johon ihmiset kokoontuvat seuraamaan julmaa kansanhuvia? Ristiinnaulitsemiset olivat tuolloin yhtä suosittua katsottavaa kuin jääkiekkomatsit nykyään.

Juha Ropponen kiteyttää ajatuksensa pääsiäisen keskeisistä ihmisistä näin:

– En usko, että kukaan heistä ajatteli olevansa osa Jumalan suunnitelmaa. He toimivat omin päin – mutta ehkä sittenkin kaikki tämä nimenomaan kuului Jumalan pelastussuunnitelmaan.