Rungosta tehdään rataohjus

Vuoden päivät Jylpyllä toimineella Kotkan Mopopajalla rempataan, tuunataan ja rakennetaan osista kilpamopedia.

Nuoret miehet mopon ympärillä.
Mikko Yrkkiä hieman hymyilyttää Joni Pihlajiston katu-uskottavaksi tuunatun, SYM-merkkisen mopon ulkomuoto.

Teksti ja kuva Ville Vanhala

Derbi on aivan osina.

Kotkan Mopopajalle lahjoituksena saadusta mopedista on yhtenä kappaleena ainoastaan runko.

Derbistä on tarkoitus rakentaa mopokerholaisille oma kisamopo, jolla he pääsevät osallistumaan Lasten ja nuorten keskuksen koordinoimien Moottoripajojen välisiin aika-ajoihin.

– Derbiä pääsevät rakentamaan myös ne, jotka käyvät pajalla, vaikka heillä ei ole omaa mopoa, kertoo Kotkan Mopopajan 20-vuotias ohjaaja Mikko Yrkki.

Likimain vuosi sitten Kotkan Jylpylle Vanhan Paloaseman tiloihin perustetun Mopopajan toiminnasta vastaavat yhdessä Kotkan kaupunki ja Kotka-Kymin seurakunta.

– Derbin runko on hiljattain maalattu. Nyt päästään rakentamaan rungon ympärille kilpamopoa, sanoo 17-vuotias Mopoperhon ohjaaja Joni Pihlajisto.

Perushuoltoa ja tuunausta

Ekamin metallialan linjalla kone- ja tuotantotekniikkaa opiskeleva Joni Pihlajisto sai ensimmäisen moponsa jo 13-vuotiaana.

– Se oli käytetty, ei aivan priimakuntoinen mopo, johon teimme isäni kanssa perushuollon ja tuunaukset.

Nykyään Pihlajistolla on mopon lisäksi kaksi skootteria ja kevytmoottoripyörä. Mopolla ja skoottereilla hän huristelee ympäri vuoden.

– Mopolla voi ajella kavereiden kanssa ja joukolla ajettaessa tutustuu myös uusiin ihmisiin.

Kotkan Mopopaja on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 16–20. Pihlajisto kuuluu pajan vakiokävijöihin ja jo pitkään mopoja laittaneena hän myös toimii myös nuorempiensa ja kokemattomiensa opastajana ja neuvojana. Pihlajiston mukaan kaikilla nuorilla ei ole varsinkaan talvella paikkaa, missä voi laitella mopoaan.

– Pajalla on hyvä työkaluvalikoima. Täältä löytyy myös niitä erikoistyökaluja, joita tarvitaan mopon laittamisessa. Mopojen virittäminen on kuitenkin ehdottomasti kielletty.

Nuoret miehet pelaavat rallipeliä.
 Joni Pihlajisto kaartaa tsigaaniin Mopotallin autopelillä. Mikko Yrkki istuu ”pelkääjän paikalla.”

Jarrut kuntoon!

Talvikaudella Mopopajalla on ajoittain hiljaisempaa, mutta kevään myötä mopoilu vilkastuu. Ohjaaja Mikko Yrkki kertoo, että viime helmi- ja heinäkuun välisenä aikana Mopoajalla kirjattiin yli 550 käyntiä. Yhtenä iltana mopoilijoita on kokoontunut pajalle enimmillään jopa yli 40.

Mopopajan mopokerhoa rahoitetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön Harrastamisen Suomen malli -hankkeella, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Työkaluja ja välineitä on pajalle saatu lahjoituksina muun muassa Ekamin ajoneuvoalan opintolinjan korjaamolta.

Pajalla päivystää sen aukioloaikoina vakituinen henkilökunta.

Yrkin mukaan mopoja laitettaessa nuoret puhuvat kaikesta muustakin elämäänsä liittyvästä kuin pelkästään mopoilusta.

– Totta kai keskustelemme myös liikennekäyttämisestä ja turvallisuudesta. Jos jonkun moposta on jarrut sökönä, niin kehotamme korjaamaan ne välittömästi.

Päättäjäiset pajalla

Kotkan Mopopajalla on käynnissä sukupolvenvaihdos. Joni Pihlajiston tavoin tänä vuonna täysi-ikäisyyden saavuttavat vaihtavat pääsääntöisesti moponsa ja skootterinsa autoihin.

Heidän tilalleen Jylpyn pajalle tulevat uudet mopoilijat.

– Entiset pajalaiset käyvät yhä pajalla moikkaamassa kavereita ja niin tulen varmasti itsekin tekemään, Pihlajisto sanoo.

Viime keväänä Mopopaja oli avoinna myös koulujen päättäjäispäivänä ja Jylpylle saapuikin koko liuta nuoria.

– Perinteisen juhlinnan sijasta tai sen rinnalla valmistumistaan voi tulevanakin keväänä juhlistaa Mopopajalla, Mikko Yrkki toteaa.