Pääsiäinen juhlistaa Jeesuksen ylösnousemusta

Pääsiäinen - kristittyjen suurin juhla. Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta. Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää.

Palmusunnuntai aloittaa pääsiäisen

Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmusunnuntaita. Silloin huomio on samassa tapahtumassa kuin adventtina: Jeesuksen saapumisessa Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Palmusunnuntain nimi viittaa palmunoksiin, joita ihmiset heittivät Jeesuksen eteen tielle. Tähän liittyy tapa koristella kirkkoa palmunoksilla ja muilla lehvillä tai kantaa niitä kulkueissa.  Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks”.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta

Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää. Pääsiäisen toivon sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta: Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kuoleman kahle on murrettu ihmiskunnan ympäriltä. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Pääsiäistä vietetään kevätpäivän tasauksen jälkeisen täysikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tänä vuonna pääsiäinen on 17.4.2022.

Pääsiäinen Kotka-Kymin seurakunnassa

Kotka-Kymin seurakunnassa vietetään pääsiäistä monin eri tapahtumin. Osa tapahtumista lähetetään myös verkossa, joten myös kotoa käsin pääset osallistumaan eri hartauksiin ja tilaisuuksiin. Verkossa lähetettävät tilaisuudet ovat katsottavissa osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi

Pääsiäisen tapahtumat Kotka-Kymin seurakunnassa

Palmusunnuntai 10.4.

• klo 10 Messu Langinkosken kirkossa.
    Pyhäkoulu. Katsottavissa myös verkossa.
  • klo 12 Messu Kotkan kirkossa.
  • klo 12 Virtuaalivirpominen verkossa.
  • klo 13 Haltijantien kyläkirkko Karhuvuoressa Haltijantien kerhohuoneessa.
  • klo 14 Messu Kymin kirkossa.

Hiljainen viikko

Maanantai 11.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 17 Pieni Pääsiäisvaellus Kymin kirkolla.
    Tule kulkemaan kanssamme pääsiäisen tapahtumien äärelle. Olemme Kymin kirkon  pihapiirissä ja seuraamme matkan aikana Jeesuksen kulkua Palmusunnuntaista pääsiäisaamuun. Sopii kaikenikäisille vaeltajille. Tapahtumassa mukana lapsikuoro Laulukamut.
  • klo 17.30 Hiljaisen viikon pieni pyhiinvaellus. Lähtö Metsäkulman kappelilta, jossa matkaanlähtö -siunaus. Vaelletaan yhdessä Höyterin leirikeskuksen piha-alueelle, josta paluu omaa tahtia takaisin Metsäkulman kappelille. Pukeudu säänmukaisesti ja muista oma juomapullo.

Tiistai 12.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 18  Synkkien virsien ilta Kymin kirkossa. Lauletaan yhdessä kärsimysajan virsiä.

Keskiviikko 13.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 13  Ehtoolliskirkko Langinkosken kirkossa, Messun jälkeen kirkkokahvit Toivonsalissa.
  • klo 17  "Ihmisiä hiljaisella viikolla" -raamattuhetki Kotkan kirkossa.  Juudas Iskariotista kertoo pastori Nina Eskoli. Katsottavissa myös verkossa
  • klo 18  Arjen hengähdys rauhan puolesta -ehtoollishetki Kotkan kirkossa.

Kiirastorstai 14.4.

• klo 15 Lasten pääsiäishartaus verkossa.
  • klo 16 Kiirastorstain messu Kotkan kirkossa.
  • klo 18 Kiirastorstai messu Kymin kirkossa.
  • klo 18 "Ihmisiä hiljaisella viikolla" -raamattuhetki Langinkosken kirkon Toivonsalissa. Johanneksesta ja Simon Pietarista kertoo pastori Tero Hietanen. Katsottavissa myös verkossa.
  • klo 19 Kiirastorstain messu Langinkosken kirkossa.

Pitkäperjantai 15.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 10 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Langinkosken kirkossa.
  • klo 12 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Kotkan kirkossa.
  • klo 15 Pitkäperjantain Kuolinhetken hartaus Kymin kirkossa.
  • klo 15 Lasten pääsiäishartaus verkossa.
  • klo 16 "Ihmisiä hiljaisella viikolla" -raamattuhetki Kymin kirkossa. Jeesus Nasaretilaisesta kertoo pastori Nina Eskoli. Katsottavissa myös verkossa.

Lauantai 16.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 22 Pääsiäisyön messu Langinkosken kirkossa.

I Pääsiäispäivä Su 17.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 10 Pääsiäispäivän messu Langinkosken kirkossa. Katsottavissa myös verkossa.
  • klo 12 Pääsiäispäivän messu Kotkan kirkossa.
  • klo 14 Pääsiäispäivän messu Kymin kirkossa.
  • klo 15 Lasten pääsiäishartaus verkossa.

2. Pääsiäispäivä Ma 18.4.

• klo 8 Aamuhartaus verkossa.
  • klo 12  2. Pääsiäispäivän messu ”Uusin sävelin” Kotkan kirkossa. Mukana lauluyhtye Seksti.

2022-04-04 12:32:21.0