Tiekirkot avoinna kesäreittien varrella

Kauan odotetun kesälomamatkan tunnelmat kiristyvät helposti, kun kilometrejä kertyy matkamittariin, mutkaton meno tyssää ruuhkaan, lämpötila kohoaa ja määränpäähän on vielä matkaa. Viilentävä tauko on paikallaan! Jospa pysähtyisitkin tällä kertaa Tiekirkossa, Astu kirkkoon ja pidä toisenlainen tauko rauhasta, kauneudesta ja pyhästä nauttien. Talleta reppuusi ripaus suojelusta ja jatka matkaasi kevein kesämielin.

Kotkassa Kotkan kirkko toimii tiekirkkoina kesällä 2022. Kotkan kirkko on avoinna 6.6.-29.7.2022 ma-pe klo 12-18 (ei 24.6.2022). Kirkossa on opas paikalla.

Kotkan kirkko kesällä.

Tiekirkot Hangosta Utsjoelle avaavat jälleen ovensa matkailijoiden iloksi. Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta aina koulujen alkuun asti. Aukioloajat vaihtelevat kirkoittain, mutta pääsääntöisesti tie-kirkot ovat auki koulujen kesäloman ajan. Kauniit kirkot ja huolella vaalitut kirkkoympäristöt tarjoavat levollisen vaihtoehdon muille taukopaikoille ja runsaasti katsottavaa ja koettavaa kulttuurinnälkäisille tai hetken hiljentymistä kaipaaville. Tiekirkot ja niiden vaalitut ympäristöt ovat ikkuna historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Monien suosima kesäinen ohjelmanumero onkin tutustuttaa lomavieraat oman koti- tai mökkipitäjän kirkkoon. Kirkkotauolle voit yhtä hyvin pysähtyä Suomen toisella laidalla tai kotipitäjässä.

Suomen ensimmäiset Tiekirkot avautuivat 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien mittaan saanut siivet. Mukana on sekä evankelisluterilaisia että ortodoksisia kirkkoja

Kaikki tiekirkot on koottu tiekirkot.fi-verkkopalveluun, jonne on listattu myös kirkkojen aukioloajat. Sivuston Google-pohjainen kartta ja reittihaku neuvovat tarkan sijainnin ja ajo-ohjeet perille. Teiden varsilla avoimiin kirkkoihin johdattavat tutut Tiekirkko-liikennemerkit.

Thu May 19 13:17:12 EEST 2022