Kirkkovaltuusto hyväksyi tilinpäätöksen ja veroprosentin

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkovaltuusto kokoontui keskiviikkona 8.6.2022 Helilän seurakuntatalolla.

Kirkkovaltuusto päätti hyväksyä vuoden 2021 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Tilinpäätös oli ylijäämäinen 330 796 euroa. Toimintakertomuksen osalta vuosi 2021 oli korona-ajan värittämä. Monet toiminnot olivat vuoden aikana tauolla tai toimittiin erilaisten rajoitusten varjossa. Seurakunnan ydintehtävät eli jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset ja rippikoulut kuitenkin saatiin järjestettyä vuoden ympäri, vaikka välillä vähän poikkeuksellisin tavoin. Verkossa lähetettävät jumalanpalvelukset, hartaudet ja muu materiaali olivat tärkeässä roolissa vuoden aikana. Uutena juttuna seurakunta osallistui Aaltoja! -tapahtumaan lokakuussa. Kauneimmat joululaulut välitettiin viime vuonna KotiTV-kanavan kautta ja ne saivat paljon katsojia. Toimintakertomusten ja tilinpäätöksen yhteydessä hyväksyttiin myös hautainhoitorahaston ja diakoniarahaston tilinpäätökset sekä henkilöstökertomus.

Kirkkovaltuuston käsittelyyn tuotiin myös Kotkan kirkon remonttisuunnitelmat. Korjaushanke on laaja ja siksi suunnitelmat tulee hyväksyttää kirkkovaltuustolla ja alistaa ne tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen hyväksyttäviksi. Näiden käsittelyjen jälkeen korjaushanke etenee kilpailuttamiseen ja varsinaiset rakennustyöt voidaan aloittaa vaiheittaisesti alkaen syksystä 2022. Korjaustyöt käsittävät sekä kirkon sisätilojen että julkisivun ja katon korjaamisen. Remontin aikana Kotkan kirkko on useamman vuoden ajan poissa käytöstä. Hankkeeseen on saatu kirkkohallitukselta rakennusavustusta 430 200 euroa. Lisäksi kirkkohallitus avustaa ruusuikkunan konservointia 356 200 eurolla. Korjaushankkeen etenemisestä tiedotetaan seurakunnan nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja seurakuntalehti Osviitassa.

Vuotta 2021 koskevien päätösten lisäksi kirkkovaltuusto teki päätöksiä tulevaa vuotta ajatellen. Kirkollisveroprosentti päätettiin yksimielisesti säilyttää entisenä. Kotka-Kymin seurakunnassa kirkollisveroprosentti on siis tulevanakin vuonna 1,5%.

Illan kokous päättyi yhdessä laulettuun Suvivirteen. Kirkkovaltuusto kokoontuu seuraavan kerran syksyllä. Alkava syyskausi on tämän valtuustokauden viimeinen, sillä marraskuussa 2022 pidettävissä seurakuntavaaleissa valitaan uusi kirkkovaltuusto.

Thu Jun 09 07:51:46 EEST 2022