Seurakuntavaalien ehdokasasettelu käynnissä nyt

Marraskuussa valitaan Kotka-Kymin seurakuntaan uudet luottamushenkilöt. Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista, työntekijävalinnoista ja millaista toimintaa järjestetään.

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein ja ne ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Asetu rohkeasti ehdolle, huomisen kirkkoa tehdään nyt.
Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä nyt. Kiinnostaako sinua vaikuttaminen omassa seurakunnassasi? Haluaisitko uudistaa toimintaa?

Seurakuntavaaleissa 20.11.2022 valitaan seurakuntaan uudet luottamushenkilöt. Seurakuntavaaleissa valitaan seurakunnan toimintaa suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsenet. Seurakuntien luottamushenkilöt suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa.

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista. Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista, rakennushankkeista, avustuksista, monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista, seurakunnan toiminnan painotuksista ja seurakunnan tilojen käytöstä.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Tule ehdokkaaksi ja äänestämään sellaisena kuin olet - olet uskottu, toivottu ja rakastettu

Tavoitteena on saada jokaiseen seurakuntaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia luottamushenkilöitä eri aloilta. Äänestäminen on hyvä tapa vaikuttaa oman seurakuntasi asioihin. Olemme kaikki tervetulleita kirkkoon ja äänestämään. Me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022 ja on Kotka-Kymin seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022. Lisäksi ehdokkaaksi asettuvan on annettava kirjallinen suostumus ehdokkaaksi asettumisesta. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022. Ehdokkaaksi asetutaan valitsijayhdistyksen kautta. Lisätietoa ehdokkaaksi asettumisesta www.kotka-kyminseurakunta.fi/seurakuntavaalit

2022-08-23 08:44:34.0