Kirkkoneuvosto käsitteli Mariankatu 14 myyntiä ja henkilöstöasioita

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto aloitti viimeisen syyskautensa 31.8.2022. Seurakunnan luottamushenkilöiden valtuustokausi on päättymässä ja marraskuun seurakuntavaaleissa valitaan uudet luottamushenkilöt.

Syksyn ensimmäisen kokouksen asialista oli pitkä. Kirkkoneuvosto päätti pyytää Mikkelin hiippakuntaa antamaan pastori Sari Reinikaiselle virkamääräyksen sairaalapapin virkaan. Lisäksi kirkkoneuvosto vakinaisti vahtimestari Eveliina Perlowskin työsuhteen sekä kausityönjohtaja-vahtimestari-ympäristöasiantuntija Niina Raholan työsuhteen. Seurakunnan ympäristövastaaviksi valittiin Niina Rahola ja Riikka Klaavu-Pihlajamaa. Kirkkovaltuustoon lähtee kirkkoneuvostosta ehdotus perustaa seurakuntaan yksi uusi seurakuntapastorin virka.

Kirkkoneuvosto käsitteli Mariankatu 14 eli Vatikaanin kiinteistöstä saatuja ostotarjouksia. Kirkkoneuvosto päätti puoltaa ostotarjousta ja lähettää sen kirkkovaltuustoon päätetttäväksi. Ostaja, myyntihinta ja myyntiehdot ovat julkisia kirkkovaltuuston käsittelyn jälkeen, kirkkovaltuuston kokous pidetään 14.9. Samoin kirkkovaltuustoa pyydetään päättämään maa-alueen myynnistä Kotkan kaupungille. Seurakunta on saanut ostotarjouksen Kyyhkylän kaupunginosassa sijaitsevasta maa-alueesta.

Seurakunnassa on pohdittu ja tutkittu mahdollisuutta porrastaa jumalanpalvelusten alkamisaikoja. Asiaan on liittynyt kokeilu ja palautekysely ja asiaa on käsitelty luottamushenkilöistä koostuvassa seurantaryhmässä, kirkkoneuvostossa, seurakuntatyön johtokunnassa sekä pappien ja kanttoreiden kokouksessa. Kirkkoneuvosto päätti, että porrastusta jatketaan myös tulevaisuudessa ja jumalanpalvelusten alkamisajat ovat klo 10, klo 13 ja klo 17. Kotkan kirkon remontti siirtää jumalanpalvelukset Kotkan seurakuntakeskukseen 1.9.2022 alkaen. Niinpä kirkkoneuvosto päätti seurakuntatyön johtokunnan ehdotuksen mukaisesti jatkaa jumalanpalveluksien alkamisaikojen porrastamista siten, että klo 10 messu pidetään Langinkosken kirkossa, klo 13 messu Kymin kirkossa ja klo 17 messu Kotkan seurakuntakeskuksessa. Asiaa tarkastellaan uudelleen Kotkan kirkon remontin valmistuttua. Samoin kirkkoneuvosto edellyttää, että jumalanpalvelusten kävijämääriä ja kävijäkokemuksia seurataan edelleen.

2022-09-01 15:37:32.0