Kirkkoneuvoston syyskuun kokous pidettiin torstaina 29.9.2022

Kirkkoneuvosto kokoontui torstaina 29.9.2022 syyskuun kokoukseensa. Esityslistalla oli kirkkoneuvoston ohjesääntöjä, diakoniatyöntekijän rekrytointi ja tämän vuoden investointiohjelman muuttamista koskevia päätöksiä. Lisäksi kirkkoneuvosto sai tiedoksi raportin toimintasuunnitelmien toteutumisesta ja pyynnön täydentää vaalilautakuntaa.

Diakoniatyöntekijän rekrytointi toteutettiin ensimmäistä kertaa anonyymin rekrytoinnin periaatteiden mukaisesti. Valitsijaryhmä sai aluksi tietoonsa vain hakijoiden koulutus- ja työkokemustiedot sekä heidän kirjoittamansa hakemustekstit. Hakijoiden henkilöllisyys paljastui vasta haastatteluvaiheessa. Kirkkoneuvosto päätti valita diakonian virkaan kotkalaisen Suvi Metsolan. Tervetuloa mukaan työntekijäjoukkoon, Suvi!

Kirkkoneuvoston ohjesääntöjen käsittelyn yhteydessä keskusteltiin nuorten vaikuttajaryhmän osallistumismahdollisuuksista kirkkoneuvoston ja johtokuntien työhön. Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle, että vaikuttajaryhmän jäsenellä on puhe- ja läsnäolo-oikeus kirkkoneuvostossa ja tulevissa johtokunnissa. Keskustelussa todettiin myös, että uudella kirkkovaltuustolla on halutessaan mahdollisuus kutsua vaikuttajaryhmän jäsen myös täysivaltaiseksi kirkkoneuvoston ja johtokunnan jäseneksi. Silloin nuorten vaikuttajaryhmän jäsenen tulee olla täysi-ikäinen ja vaalikelpoinen seurakunnan jäsen. Kirkkoneuvoston ohjesääntö, kirkkovaltuuston työjärjestys sekä kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan johtosääntö ja henkilöstöasiain johtokunnan johtosääntö päätettiin lähettää 12.10.2022 kokoontuvan kirkkovaltuuston käsittelyyn. Lokakuun kirkkovaltuustoon lähti myös pyyntö täydentää vaalilautakuntaa marraskuisiin seurakuntavaaleihin.

Kirkkoneuvosto kokoontuu seuraavan kerran 2.11. ja kirkkovaltuusto 12.10. Loppuvuoden aikana käsittelyyn on tulossa muunmuassa tulevan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio, kolehtisuunnitelma, henkilöstön koulutussuunnitelmat sekä rekrytointeja.

2022-09-30 09:19:52.0