Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset Kotkassa

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset pidetään Kotkan seurakuntakeskuksella ja Kymin kirkossa klo 10. Jumalanpalveluksien yhteydessä on kunniakäynti sankarihaudoilla ja seppeleen lasku.

kymin-kirkko-060122017-101.jpg

Kuva: Jary Högnabba

Kotka-Kymin seurakunnassa järjestetään itsenäisyyspäivänä ti 6.12. kaksi jumalanpalvelusta. Kotkan seurakuntakeskuksessa pidetään sanajumalanpalvelus klo 10. Ennen jumalanpalvelusta klo 9.30 on kunniakäynti sankarihaudoilla. Seppeleen laskevat Puolustusvoimat, veteraanijärjestöt ja seurakunta. Kirkkokahvit nautitaan klo 11 Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Kymin kirkossa jumalanpalvelus pidetään myös klo 10. Seppelekulkue sankarihautausmaalle lähtee jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pääoven edestä. Kirkkokahvit ovat Helilän seurakuntatalossa tilaisuuden päätteeksi.

Kotkan ja Kymin kirkon sankarihautausmaille sytytetään klo 15 kynttilät.

- Itsenäisyyspäivässä on tänä vuonna uudenlaisia sävyjä. Rauha ei todellakaan ole itsestäänselvyys eivätkä sodat ole jääneet menneille vuosikymmenille tai vuosisadoille. Kun itsenäisyyspäivänä laskemme seppeleet sankarihautausmaalle ja kiitämme sotiemme veteraaneja heidän työstään maamme puolesta, on siinä samalla mukana myös rukous ja toivo siitä, että uusia sankarivainajia ei enää tulisi ja että uusia veteraanisukupolvia ei enää maassamme nähtäisi. Itsenäisyyspäivä ei tänä vuonna ole vain menneiden sotavuosien muistelemista vaan katsomista myös ympärillemme, eteenpäin. Jumalanpalveluksessa suljemme rukouksiimme tämän kotimaamme, Suomen. Rukoilemme kaikille sen asukkaille ja päättäjille voimia, viisautta ja rakkautta rakentaa yhteistä tulevaisuutta ja rauhaa., toteaa Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoherra Anna-Tiina Järvinen.

2022-11-14 10:08:00.0