Äänestysprosentti harmittaa Kotka-Kymin ääniharavia

Kotka-Kymin seurakunnan vaalien ääniharava oli tänä vuonna Minni Kuisma 128 äänellä. Kuisma oli ehdolla Seurakunnan uudistajat -ehdokaslistalta, joka keräsi ehdokaslistoista suurimman äänisaaliin.

– Tuntuu, että Seurakunnan uudistajien ja Tulkaa kaikki -liikkeen ajamalle uudistukselle on tilausta. Olemme myös halunneet tuoda vaaleja näkyvämmälle, toteaa Kuisma.

Minni Kuisma tuli valituksi kirkkovaltuustoon nyt toisen kerran. Häntä ilahdutta, että hänen saamansa äänimäärä nousi edellisistä vaaleista siitäkin huolimatta, että äänestysprosentti Kotka-Kymin seurakunnassa laski 9,3 prosenttiin. Äänestysaktiivisuuden lasku huolettaa Kuismaa ja vaaleissa toiselle sijalle yltänyttä Mikko Hauhiaa.

– Omaan äänisaaliseeni olen tyytyväinen ja kiitän luottamuksesta, mutta olen pettynyt siihen, että äänestysprosentti oli niin pieni. Se on huolestuttavaa, Hauhia pohtii.

Vaaleissa kolmannelle sijalle noussut Heikki J. Oksanen on miettinyt, mitä äänestysaktiivisuudelle pitäisi tehdä. Sähköinen äänestäminen voisi hänen mielestään olla yksi kannustin.

– Mutta ei sekään ole itsestäänselvyys, että se nostaisi prosenttia. Meidän täytyisi paremmin tuoda esiin, että seurakunta on tavallinen, meidän keskellämme elävä yhteisö.

Tulossa mukavia haasteita

Tulevaan valtuustokauteen ääniharavat suhtautuvat luottavaisina, vaikka vaikeitakin päätöksiä saattaa olla edessä. Mikko Hauhia uskoo, että lähivuosina valtuustossa käsitellään paljon etenkin talousasioita.

– Toivottavasti ne antavat mukavia haasteita, eivätkä ikäviä haasteita, Hauhia toteaa.

– Onneksi meidän seurakunnassamme on hyvä ja vakaa tilanne. Meillä on hyvä henkilöstösuunnitelma ja kiinteistöstrategia, jatketaan niiden pohjalta, kommentoi Minni Kuisma.

Katso vaalien tulokset täältä: https://www.kotka-kyminseurakunta.fi/seurakuntavaalit/tulokset

Mon Nov 21 14:07:00 EET 2022