Loppiaisena siirrytään joulunpyhistä arkeen

6. tammikuuta vietetään loppiaista. Nimellään loppiainen viittaa jouluajan loppumiseen, ja se päättääkin joulunvieton.

Kotka-Kymin seurakunnassa vietetään loppiaisena messua Langinkosken kirkossa klo 10.

Loppiainen on itämaan tietäjien pyhä

Loppiainen on kristittyjen vanhimpia juhlia, jopa jouluakin vanhempi. Loppiaisen evankeliumiteksti kertoo kaukaa itäisistä maista vaeltaneista viisaista ja arvostetuista tietäjistä, jotka tulivat katsomaan Jeesus-lasta. He toivat mukanaan kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Jeesus itse oli syntynyt köyhänä matkalaisena tallissa, mutta hän sai kalliita lahjoja. Jeesusta tulivat tervehtimään niin köyhät ja oppimattomat paimenet kuin tietäjät ja kuninkaatkin vierailta mailta. Kristus on valo kaikille maailman kansoille ja kaikenlaisille ihmisille.

Nimellään loppiainen viittaa joulunajan loppumiseen. Kirkkovuosikalenterissa loppiaisen jälkeiset pyhät kuuluvat vielä joulujaksoon, joka päättyy vasta pääsiäisjakson alkaessa.

2022-12-29 09:36:00.0