Kymin kirkko palvelee tänä kesänä tiekirkkona

Aiemmin Tiekirkkona toiminut Kotkan kirkko on suljettu remontin vuoksi. Tiekirkkoja on tänä kesänä yli 260 ympäri Suomen.

Kymin kirkko kesällä.

Kymin kirkko on tänä kesänä avoinna matkailijoille – eli se toimii Tiekirkkona. Edellisen kerran Kymin kirkko on ollut Tiekirkkona muutamia vuosia sitten. Viime vuosina Kotkassa kesämatkailijoita on kutsunut Kotkan kirkko, mutta se on tänä kesänä remontin vuoksi suljettuna.

– Toivotaan, että kävijät löytäisivät nyt meidän kauniiseen Kymin kirkkoomme, sanoo ylivahtimestari Tuija Laurila.

Kymin kirkko on avoinna 5.6.-28.7.2023 arkisin klo 12-18. Paikalla on myös kesäopas.

Mitä Tiekirkot ovat?

Tiekirkot ovat pääteiden varsilla olevia kirkkoja, jotka pitävät ovensa auki kesällä ja näin tarjoavat levähdyspaikan matkailijoille. Tänä kesänä mukana on yli 260 kirkkoa, sekä evankelisluterilaisia että ortodoksisia kirkkoja. Monissa kirkoissa on paikalla kesäopas kertomassa kohteesta. Tiekirkkoon saa tulla aukioloaikoina vapaasti ja matalalla kynnyksellä ihailemaan ainutlaatuista historiaa ja tunnelmaa.

Omalle reitille osuvat kirkot löytyvät helposti tiekirkot.fi-sivulta. Sivuston karttaan voi syöttää matkan lähtö- ja päätepisteen ja tarkastella matkan varrelle osuvia kirkkoja. Samalta sivulta voi tarkistaa myös Tiekirkkojen tarkat aukioloajat.

Empire-tyylinen Kymin kirkko

Kauniin kirkkopuiston ympäröimä Kymin kirkko on valmistunut v. 1850. Se rakennettiin C.I. Engelin johdolla toimineen Suomen intendenttikonttorin tyyppipiirustusten mukaan. Kirkko on rakennettu kivestä ja puusta. Sen rakennustyyli on uusklassista puhdaslinjaista empireä.

Vuonna 1992 kirkko peruskorjattiin ja mm. pohjoispuolen lehteri muutettiin kuoroparveksi.

2023-05-31 11:22:00.0