Seurakunnan diakonia ja auttamistyö poikkeusaikana

Seurakunnassa ihminen halutaan nähdä kokonaisuutena ja tilanteet monen asian summana. Elämässä voi kohdata vastoinkäymisiä, rahahuolia ja työttömyyttä. Asiat saattavat kasaantua silloin, kun ne alkavat mennä pieleen.

Sinun ei tarvitse jäädä yksin asioittesi kanssa. Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään.

• Diakoniatyön ajanvarausnumero on 044-752 9525, siitä tavoittaa diakoniatyöntekijän arkisin 11-12 välillä. Diakoniatyöntekijään voi olla yhteydessä ihan missä tahansa asiassa.

• Seurakunnan ruuanjako: Parillisten viikkojen maanantait kello 9-10 Karhulantie 33, diakoniatyön toimisto. Parillisten viikkojen torstait kello 9-10 Hatijantie 1, kerhohuone.

• Perheasianneuvottelukeskus ajanvaraus ma–to klo 9-12, p. 040 196 7509. Perheasiain neuvottelukeskus toimii osoitteessa Kaivokatu 17 A, 3. kerros. Kirkon perheneuvonta tarjoaa ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa. Tavallisimpia syitä ottaa yhteyttä ovat vuorovaikutusongelmat, erokysymykset, oma tai puolison uskottomuus ja muut erilaiset kriisit. Asiakkaaksi voi tulla yhdessä kumppanin kanssa tai yksin. Perheneuvonta on asiakkaalle maksutonta.

• Sairaalasielunhoito: Seurakunnan sairaalapapit ovat näin poikkeusolojenkin keskellä tukemassa potilaita, omaisia ja henkilökuntaa terveydenhuollon kentällä. Kasvokkain tapaaminen ei nyt ole joka tilanteessa mahdollista. Mutta meihin voi ottaa yhteyttä, niin voimme yhdessä miettiä, miten voisimme olla tukena huomioiden poikkeustilan tuomat rajoitteet. Monesti puhelimitsekin on hyvä jakaa huolta ja rukoilla yhdessä. Yhteystietomme: Hanna Hietanen, p. 040 196 7520, hanna.hietanen@evl.fi ja Kaiju Neiglick, p. 040 196 7521, kaiju.neiglick@evl.fi

Talousapua ja -neuvontaa

Seurakunnan diakoniatyöllä on mahdollisuus avustaa akuutissa hätätilanteessa. Talousongelmissa on hyvä olla ensin yhteydessä Kelaan, kunnan sosiaalitoimistoon tai velkaneuvojaan. Seurakunnan diakoniatyön tavoitteena on, että taloudellinen avustus auttaa akuutin hätätilanteen yli. Diakoniatyön antama neuvonta ja muu tuki voi olla myös pitkäkestoista.

Diakoniatyö auttaa, vaikka et olisi kristitty tai kuuluisi kirkkoon. Voit hakea apua siitä evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnasta, jonka alueella asut. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi. Keskustelua varten on hyvä varata tapaamisaika.

Seurakunnan diakoniatyöntekijä voi auttaa sinua löytämään asiantuntevaa apua esimerkiksi velkaneuvojalta. Hän voi auttaa lomakkeiden täyttämisessä ja yhteydenpidossa velkojiin ja sosiaalitoimeen.

Kotka-Kymin seurakunnassa apua tarvitseva ihminen voi soittaa arkisin diakoniatyön ajan-varauspuhelimeen klo 11-12 välillä, numero on 044 752 9525.  Puhelussa sovitaan vastaanotto-aika diakoniantyöntekijän vastaanotolle. Apua saa taloudellisissa- ja muissakin asioissa, avun perille toimittamisen tavat sovitaan tapaus-kohtaisesti. Tapaamisessa noudatetaan annet-tuja hygieniaohjeita/rajoituksia. Suosittelemme kuitenkin asiointia puhelimitse.

Ruoka-apua

Normaaliaikana seurakunnat järjestävät omissa tiloissaan säännöllisesti ruokailuja, joissa voi ostaa lounaan edullisesti. Osassa seurakuntia järjestetään ruuanjakotilaisuuksia, osassa ruokapaketit toimitetaan pyydettäessä kotiin. Nyt poikkeusaikana nämä ruokailut ovat tauolla.

Kotka-Kymin seurakunnassa toimii ruoanjakelu parillisilla viikoilla, maanantaisin Karhulassa ja torstaisin Haltijantiellä klo 9-10.

Kirkko työttömän ja lomautetun tukena

Papit ja diakoniatyöntekijät auttavat sinua tarvittaessa työttömyyden tai lomautuksen kohdatessa. Papeilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus kaikista heille luottamuksellisesti uskotuista asioista. Diakoniatyöntekijöiden kanssa voi myös mennä juttelemaan, ja heiltä voi saada tilapäistä aineellista apua esimerkiksi osto-osoituksina. Jos työttömyys käy hyvin raskaaksi, voi olla syytä kääntyä ammattiavun puoleen.

Diakoniin voi olla yhteyksissä, jos tarvitsee apua/neuvoa arjen asioissa.

2020-04-23 08:31:00.0