Koronapandemia leimasi seurakunnan vuotta 2020

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli seurakunnan toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2020 kokouksessaan keskiviikkona 24.3.2021.

Jumalanpalveluksen striimaus Kymin kirkossa vuonna 2020.

Kotka-Kymin seurakunnan vuosi 2020 oli yhteisen seurakunnan neljäs vuosi. Seurakunnassa tehtiin vuoden aikana uusia avauksia ja vankkaa perustoimintaa koko vuoden ajan. Koronapandemia leimasi seurakunnan toimintaa melkein koko vuoden ajan.

Koronan aikana erityisesti diakonian tarve lisääntyi Kotkassa. Vuoden 2020 aikana diakonia kohtasi 4186 ihmistä kun vuoden 2019 aikana sama luku oli 3204.

Koronasulkujen aikana seurakunnan toiminta siirrettiin pitkälti verkkoon. Jumalanpalveluksia on striimattu maaliskuusta 2020 lähtien joka sunnuntai ja pyhä. Useat kokoavat toiminnot olivat sulkujen aikana tauolla tai siirretty etätapaamiksi esimerkiksi teamsiin.

Lapsi- ja perhetyössä etsittiin uusia keinoja kohdata perheitä ja monet kerhot toteutettiin whatsapp kerhoina ja muskarit facebook-livenä. Lastenohjaat jalkautuivat leikkikentille ja ilahduttivat perheitä askartelupaketeilla. Samoin nuorten toiminta poikkeusaikoina toteutettiin sosiaalisen median välityksellä.

Korona haastoi työntekijöitä kehittämään uusia toimintamuotoja, jolla tavoittaa ihmisiä. Verkkotoimintojen kautta toimintaa osallistui monia henkilöitä eri puolilta suomea ja myös muista maista.

Kotka-Kymin seurakunnan tilinpäätös oli vuodelta 2020 ylijäämäinen +198 796€.  Vuosien 2016-2020 tehdyssä henkilöstösuunnitelmassa on pysytty ja kustannustasoa on pystytty laskemaan verotulotuottojen pienentyessä. Tällä hetkellä seurakunnalla ei ole pitkäaikaislainoja enää jäljellä.

-  Vaikka vuoden 2020 tilinpäätös on ylijäämäinen niin huoli koronan tulevaisuudessa näkyvistä vaikutuksista on todellinen, toteaa Kotka-Kymin seurakunnan talousjohtaja Jari-Pekka Väisänen.

Kirkkovaltuusto käsittelee tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen toukokuun kokouksessaan.

2021-03-27 10:30:10.0