Jumalanpalvelukset porrastetaan Kotkassa

Kotka-Kymin seurakunnassa alkaa puolitoista vuotinen kokeilu, jossa jumalanpalvelukset seurakunnan kolmessa eri kirkossa porrastetaan. Jumalanpalvelusten porrastus oli tarkoitus aloittaa jo tammikuussa, mutta kokeilun aloittaminen siirtyi koronarajoitusten takia.

Kotkan kirkko kesällä.

- Messut alkavat pääsääntöisesti Langinkosken kirkossa klo 10, Kotkan kirkossa klo 12 ja Kymin kirkossa klo 14. Juhlapyhien aikaan, tai kun pyhäpäiviä on useampia peräkkäin, voidaan messuja tarpeen mukaan keskittää. Kesäaikaan jumalanpalveluksia pidetään myös kaupungin puistoissa, kertoo jumalanpalveluselämästä vastaava pappi Juha Ropponen.

Porrastaminen toiveena seurakuntalaisilta

Keväästä 2020 lähtien seurakunnassa on valmisteltu uutta jumalanpalveluksen kokeilua. Kokeilu perustuu kesän 2019 Kotka-Kymin seurakunnan jumalanpalveluselämän kyselyn johtopäätöksiin. Messujen porrastamisen taustalla on kirkkovaltuustolle vuonna 2019 jätetty aloite koskien messujen järjestämistä Kotka-Kymin seurakunnassa.

- Kokeilu on noin 1,5 – vuotinen, jonka aikana kertyy riittävä määrä kokemusta tehdyistä muutoksista seurakunnan jumalanpalveluselämässä.  Kokeilun painopisteitä ovat jumalanpalvelusaikojen porrastaminen, vastuuttaminen ja teemoittaminen, toteaa Ropponen.

Porrastamisella teemallisuutta messuihin

Jumalanpalvelusten porrastamisella vahvistetaan myös messujen teemallisuutta. Teemat nousevat kirkkovuodesta ja seurakuntalaisten elämästä. Tarkoituksena on vahvistaa työalojen ja jumalanpalveluselämän yhteyttä. Työalan messut, kuten nuorten messu, voi toimia kyseisen kirkon jumalanpalveluksena. Teemallisuus vahvistetaan myös jumalanpalvelusten toteuttamista eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kotka-Kymin seurakunnan jumalanpalvelus kokeilu alkaa su 27.6.2021. Kokeilun aikana messujen alkamisajat ovat porrastetut: Langinkosken kirkossa klo 10, Kotkan kirkossa klo 12 ja Kymin kirkossa klo 14.

2021-06-07 11:25:48.0