Langinkosken kirkko saa uudet kirkkotekstiilit

Kotkalainen kuvataitelija Helena Paakkinen oli suunnitellut edellisetkin Langinkosken kirkkotekstiilit.

Nainen ja vihertävä messukasukka kirkon alttarilla.

Helena Paakkinen esittelee suunnittelemaansa messukasukkaa. Kuva: Ulla-Maija Sievinen.

Langinkosken kirkossa otetaan käyttöön uudet kirkkotekstiilit. Edelliset tekstiilit alkoivat jo olla huonokuntoiset, joten Kotka-Kymin seurakunta tilasi uudet tekstiilit kuvataiteilija Helena Paakkiselta. Paakkinen oli suunnitellut myös kirkon aiemmat tekstiilit.

Uusiin kirkkotekstiileihin kuuluvat mm. messukasukka, stolat ja antependiumit. Messukasukka on asu, jota liturgina toimiva pappi käyttää ehtoollisjumalanpalveluksessa. Stola on puolestaan n. parimetrinen nauha, jonka pappi pukee valkoisen alban päälle niin, että nauha kulkee niskan takaa eteen.

Antependiumit ovat alttarin etuosaa peittävät tekstiilit, joiden väri vaihtuu kirkkovuoden värien mukaan.

Lisäksi otetaan käyttöön messukasukoihin kuuluvat uudet, hopeiset korut eli niin sanotut votiivikorut. Niiden aiheet ovat peräisin perinteisestä merimiesten kuvastosta. Korut kiinnitetään kasukan keskikaitaleeseen.

Käyttöönotto messun yhteydessä

Langinkosken kirkon uudet kirkkotekstiilit otetaan käyttöön sunnuntaina 12.9. klo 10 messun yhteydessä. Messua voi seurata myös verkossa, kotisivuillamme tai seurakunnan Facebook-sivulla.

2021-09-01 10:52:03.0