Kymin kirkon Vihkiyössä pääsee vaivattomasti vihille

Kotka-Kymin seurakunta järjestää lokakuussa Vihkiyön. Vihkiyössä vihitään pareja avioliittoon vaivattomasti – ja tunnelmalliseen yöaikaan. Vihkiyö järjestetään lauantaina 23.10. Kymin kirkossa. Ensimmäinen pari vihitään klo 21.

– Alustavasti varaamme ajat kolmelle parille ja laajennetaan, jos innostuneita löytyy enemmän, kertoo ma. seurakuntapastori Taija Tiilikka.

Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa kakkukahvit Helilän seurakuntatalolla, Kymin kirkon vieressä. Kahviseurue saa olla korkeintaan 10 henkilöä, mukaan lukien hääpari. Ajatuksena on, ettei hääparin tarvitse järjestää suuria juhlia, vaan kaikki hoituisi helposti ja vaivattomasti.

– Näkisin tämän hyvin varteen otettavana vaihtoehtona. Itse haluaisin solmia avioliiton kirkossa ja saada Jumalan siunauksen liitolle, mutta en koe mielenkiintoa pohtia vieraslistoja ja metsästää täydellistä juhlapaikkaa, toteaa Tiilikka.

– Vihkiyö on hyvällä tavalla ”rusinat pullasta” -juttu. Mutta tietysti ihmiset ovat erilaisia ja on todella hienoa ja arvokasta, jos haluaa järjestää isot juhlat. Koska olemme niin erilaisia, on hienoa, että on erilaisia vaihtoehtoja.

Perinteinen, kirkollinen vihkiminen

Vihkiyössä vihkiminen on perinteinen, kirkollinen vihkiminen. Ennen vihkimistä tulee tehdä avioliiton esteiden tutkinta, vähintään seitsemän päivää ennen vihkimistä. Tämä onnistuu sähköisesti osoitteessa esteidentutkinta.fi.

Vihkiyöhön mukaan haluavien parien tulee varata aika vihkimiseen seurakuntapastori Taija Tiilikalta, taija.tiilikka@evl.fi tai p. 040 183 5941.

Tämän jälkeen ei tarvitsekaan enää tehdä muuta kuin saapua paikalle ja sanoa ”Tahdon!”

2021-09-09 13:41:53.0