Ensimmäisenä adventtina lauletaan Hoosiannaa

Uusi kirkkovuosi alkaa 28.11. ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Silloin kirkoissa lauletaan tuttu Hoosianna-hymni, virsi numero yksi.

IMG_20191120_120104-0.jpg

Evankeliumi kertoo, miten Jeesus ratsasti Jerusalemiin aasilla. Kansa tervehti Jeesusta kuin kuningasta, odotettua pelastajaa ja auttajaa.

– Tätä muistamme adventin messussa, kun laulamme ”Hoosiannaa”. Ensimmäinen adventti on ollut kauan yksi suosituimmista kirkkopyhistä ja yksi syy siihen on juuri Hoosianna. Se on ihana ja samalla kiehtova ilmiö, että jokin virsi houkuttaa niin ihmisiä kirkkoon, Kotka-Kymin seurakunnan kappalainen Hannu Marttila toteaa.

Sana adventti tulee latinankielisestä sanonnasta adventus Domini, Herran tuleminen. Adventtiaika valmistaa ja johdattaa joulun suureen juhlaan ja symboloi myös Jeesuksen syntymää edeltänyttä pitkää odotuksen aikaa.

– Seuraamme profeettojen lupauksia pelastajasta ja auttajasta, jonka Jumala lähettää. Ja sitten jouluna lupaukset täyttyvät. Jeesus syntyy. Adventinaika on myös paastonaikaa, valmistautumisen aikaa, Marttila kertoo.

Kotka-Kymin seurakunnassa ensimmäisen adventin messut järjestetään Kotka-Kymin seurakunnassa seuraavanlaisesti:

Hoosiannakirkot su 28.11.2021

• klo 10 Perheiden hoosiannakirkko Langinkosken kirkossa