Kuvituskuva, kaksi ihmistä istuu puisella penkillä selin kameraan.

Surusta ja kriisistä voi selviytyä

"Älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi." (Joos. 1:9)

Ihmismieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat: läheisen menehtyminen, oma tai läheisen loukkaantuminen, sairastuminen, vammautuminen, työttömäksi jääminen tai rikoksen uhriksi joutuminen.

Tukea vaikeaan tilanteeseen voi saada esimerkiksi sairaalapastorilta, diakoniatyötekijöiltä tai papeilta. Katso täältä työntekijöidemme yhteystiedot.

Kirkko tukee vaikeuksien keskellä olevaa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä. Apua pyytäviltä ei kysytä, ovatko he aktiivisia seurakunnassa tai kuuluvatko kirkkoon. Apu on tarjolla kaikille.

Palveleva Puhelin kuuntelee

Kirkon ylläpitämä Palveleva puhelin tarjoaa mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita puhelimitse. Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla Suomessa

• 0400 22 11 80 suomenkielisille ja
  • 0400 22 11 90 ruotsinkielisille

Vertaistukiryhmät avoinna kaikille

Kirkko tarjoaa henkilökohtaisen keskustelun lisäksi vertaistukiryhmiä erilaisiin elämäntilanteisiin. Seurakunnilla on ryhmiä muun muassa työttömille, päihdeongelmaisille, mielenterveyskuntoutujille, eronneille, läheisensä menettäneille ja masentuneille sekä vertaisryhmiä esimerkiksi huonokuuloisille, kehitysvammaisille tai näkövammaisille.

Jos haluat auttaa vaikeassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, voit osallistua vapaaehtoistoimintaan. Voit esimerkiksi toimia vapaaehtoisena ystävänä tai olla mukana erilaisissa tempauksissa, joissa kerätään varoja apua tarvitsevien auttamiseksi.

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Aina ei jaksa yksin. Silloin voit soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun tai ottaa yhteyttä omaan tai sinua lähellä olevaan seurakuntaan.

Henkinen hyvinvointi