Kotkan kirkko

Kotkan kirkko kesällä sankarihautausmaan puolelta kuvattuna.

Kirkkokatu 26, 48100 Kotka

040 196 7512 Vahtimestari

1500

Kotkan kirkko on suljettuna remontin vuoksi ainakin vuoden 2024 loppuun. Tilavarauksia ei oteta vastaan vuodelle 2024.

Kotkan kirkko sijaitsee Kotkansaarella, aivan kaupungin keskustassa. Kirkko edustaa uusgoottilaista tyyliä.

Kirkko on valmistunut 1898. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck.

Kirkossa on noin 1 500 istumapaikkaa.

Arkkitehtuuri

Kirkko on punatiilinen. Arkkitehdin mukaan se edusti "uuden aikaista goottilaista tyyliä" ja oli rakennettu rappaamattomista tiilistä sementtilistakoristeilla, jotka jäljittelevät hietakiveä.

Kirkossa on päätytorni, ja rakennuksen neljää kulmaa pyöristävät pyöreät porrashuoneet. Kirkkotila jakaantuu kolmeen laivaan, joita poikkilaiva katkaisee. Kirkko on siis latinalaisen ristin muotoinen.

Kirkon torni on n. 54 metriä korkea. Risti on puurunkoinen ja päällystetty kuparipellillä sekä varustettu takorautaisilla koristeilla, joiden päässä on kuparipallot. Risti on muodoltaan ilmeisesti miekkaristi, joka oletettavasti sai muotonsa saksalaisen ritarikunnan miekasta.

Kirkon kuori-ikkunat ja sivuilla olevat rosetti-ikkunat ovat maalattua lasia. Ne jäljittelevät viiniköynnöksiä ja ruusuja. Toisessa ikkunassa on Agnus Dei, Jumalan Karitsa ja toisessa Pelikaani, joka syöttää poikasiaan omalla verellään. Lasimaalausikkunat ja ruusuikkunat ovat kuusimetriset ja yli 2 000 lasipalasta kootut.

Sisustuksessa on runsaasti taidokkaita puuleikkauksia ja sorvauksia.

Urut

Kotkan kirkon urut on rakentanut Urkurakentamo Martti Porthan Oy. Barokkiurut vihittiin käyttöön adventtina 1998.

Ne edustavat saksalaisen urkumestarin Gottfried Silbermannin luomaa rakennusperinnettä. Urut noudattavat Silbermannin vuonna 1714 rakentamien Freibergin tuomiokirkon pääurkujen ratkaisuja.

Uruissa on 44 äänikertaa.

Alttaritaulu

Kirkon alttaritaulu on asetettu paikoilleen vuonna 1900. Taulun on maalannut Pekka Halonen. Halonen sai itse päättää taulun aiheen.

Taulun nimi on Tietäjien kumarrus (Kuninkaitten kumarrus), ja sen aiheena on itämaan tietäjien Jeesus-lapselle osoittama kunnioitus. Pekka Halonen totesi: "Mieluimmin tahtoisin nähdä alttarilla maalattuna sopusointua ja rauhaa, jota Kristus opetti, kuin julmia väkivallan jälkiä."

Halosen kerrotaan maalanneen tauluun tunnettujen aikalaistensa kasvoja. Yhden tietäjän kasvot ovat tiettävästi kirjailija Juhani Ahon, Neitsyt Marian mallina oli taiteilijan vaimo Maija Halonen.

Taulun kehykset ovat tyyliltään uusgoottilaiset, materiaalina tammipuu ja osittain ootrattu mäntypuu.

Peruskorjaus valmistui 1999

Kirkossa tehtiin peruskorjaus, joka valmistui vuonna 1999. Korjaus- ja kunnostustyöt kestivät 11 vuotta. Peruskorjauksessa kirkkorakennus sai alkuperäisen asunsa ulkoa ja sisältä.

Sisäremonttiin kuului kirkon puhdistaminen ja alkuperäisen väriasun palauttaminen, mihin kuului ootrauksia ja runsaita kultauksia. Saarnastuolista, penkeistä ja muista puuosista kuorittiin pois harmaat maalikerrokset, jotka olivat 1960-luvulta. Maalipinnoista ja kultaustöistä vastasi konservaattori Seija Miettinen. Töiden suunnittelijoina olivat kotkalaiset arkkitehdit Juhani Randén ja Ulla Hovi.

Olli Poijärvi avustajineen entisöi alttaritaulun vuonna 1998.

Kirkon satavuotisjuhlan kunniaksi hankittiin uudet kirkkotekstiilit. Ne suunnitteli tekstiilitaiteilija Raija Rastas ja valmisti Suomen Käsityön Ystävät ry. Tekstiileissä on runsaasti meren symboliikkaa. Kotkalainen tekstiilitaiteilija Eija Rasinmäki lahjoitti kotikirkolleen vihkiryijyn.

Tornikellon kunnostustyö valmistui vuonna 2012.

Korjaustyöt 2020-luvulla

Kirkossa aloitettiin perusteelliset korjaustyöt vuoden 2023 alusta. Remontissa uusitaan mm. ulkopuolen tiiliverhoilun vaurioituneita osia sekä sisätilojen seinäpinnat. Korjaustyöt ovat kesken ja kirkko on toistaiseksi suljettuna.

Virtuaaliesittely

Voit tehdä virtuaalikierroksen Kotkan kirkon sisällä klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Esteettömyys

Korkeavuorenkadun puoleisesta päätyovesta pääsee kirkkoon hyvin luiskaa myöten. Ovella on soittokello. Alttarille ei pääse pyörätuolilla, mutta ehtoollinen jaetaan etupenkkiläisille ensin. Alttarin portaiden vasemmalla puolella on kaide. Kirkossa ei ole invawc:tä

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka