kahdet kädet pitelevät raamattua

Aikuisrippikoulu

Rippikoulun voi suorittaa myös aikuisena. Koulun voi käydä nettirippikouluna tai yksityisesti.

Nettirippikoulu

Voit suorittaa nettirippikoulun milloin itselle sopii. Kouluun kuuluu itsenäistä opiskelua ja tehtäviä.

Nettirippikoulu on tauolla. Tähän tulee linkki heti kun nettirippikoulusivut ovat taas käytössä!

Rippikoulu yksityisesti

Rippikoulun voi käydä myös yksityisesti. Yksityisrippikouluun sisältyy vähintään neljä papin ja rippikoululaisen tapaamista kasvokkain. Rippikouluun kuuluu myös kolme messukäyntiä ja itsenäistä opiskelua, eli katekismuksen ja Raamatun lukua.

Aikuisrippikoulun kesto on vähintään 20 tuntia. Aikuisten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet kuitenkin vaihtelevat, joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikouluun enemmän aikaa. Elämän ja uskon kysymykset voivat vaatia kypsyttelyä. Jos rippikoulu on Sinulle ajankohtainen, kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Pyrimme tarjoamaan rippikoulun aloitusta sekä syksyllä että keväällä.

Mikä rippikoulu on?

Rippikoulu on perehtymistä elämän ja uskon kysymyksiin. Tämä voi toteutua nuoruudessa tai aikuisena. Useimmat käyvät rippikoulun 15 vuoden iässä, mutta joka vuosi noin tuhat suomalaista aikuista osallistuu luterilaisen kirkon rippikouluun.

Osa aikuisista tulee rippikouluun, kun suunnitelmissa on kirkkohäät. Joku on saanut kutsun kummin tehtävään, mikä edellyttää rippikoulua ja konfirmaatiota. Joku taas etsii elämänsä suuntaa ja tarkoitusta. Rippikoulu onkin hyvä mahdollisuus punnita elämän arvoja ja valintoja.

Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon, mutta rippikoulun voit myös käydä tulematta konfirmoiduksi. Konfirmaation voi järjestää messun yhteydessä tai yksityisesti. Jos sinua ei ole kastettu lapsena, niin aikuisen kaste on samalla konfirmaatio.

Lisätietoja: Tuomi Larvi p. 044 762 9488, tuomi.larvi@evl.fi

kappalainen