Autetaan yhdessä lapsia Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla

Osallistumme aktiivisesti Kirkon Ulkomaanavun katastrofikeräykseen viikoilla 8-9 eli 19.2.-3.3.2024. Keräykseen kerätyt varat ohjataan sodasta kärsivien perheiden auttamiseen Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla.

Auttamistyö keskittyy psykososiaaliseen tukeen, lasten suojeluun humanitaarisessa kriisissä sekä opettajien etäopetustaitoihin. Lisäksi Kirkon Ulkomaanapu pyrkii tukemaan niitä perheitä, jotka ovat menettäneet toimeentulonsa kriisin vuoksi.

19.2.-3.3.2024 voit lahjoittaa keräyslippaaseen

• Karhulan kirkkoherranvirastossa (Karhulantie 33) arkisin klo 9-15
  • seurakunnan eri tapahtumissa
  • Kotkan Prismalla pe 23.2. ja 1.3. klo 14-19.

Voit milloin tahansa osallistua keräykseen myös tekstiviestillä tai MobilePayllä:

• Lähetä tekstiviesti KUA15 numeroon 16499. Viestin hinta on 15 €.
  • Lahjoita MobilePayllä numeroon 88314. Voit valita haluamasi summan itse.

Keräyslupa RA/2019/723, voimassa 1.1.2020-31.12.2024, koko Manner-Suomen alueella.
Keräyslupa ÅLR 2023/6499, voimassa 1.1.-31.12.2024, Ahvenanmaalla.

Keräystiedot, samat tiedot sivun tekstissä.

Kirkon Ulkomaanapu auttaa palestiinalaisalueilla

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) antaa katastrofirahastostaan tukea sodasta kärsivien perheiden auttamiseen Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla.

“Gazan erittäin haastavan tilanteen ohella myös perheet Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla kärsivät voimakkaasta humanitaarisesta kriisistä. Alueen väkivaltaisuuksien myötä lapset ovat traumatisoituneita ja pelokkaita. Henkinen kuorma on iso”, Kirkon Ulkomaanavun maajohtaja Sabina Bergholm painottaa.

Humanitaarinen tilanne palestiinalaisalueilla on heikentynyt voimakkaasti 7.10.2023 alkaen, jolloin terroristijärjestö Hamas hyökkäsi Israeliin ja otti panttivankeja. Sittemmin Israel on hyökännyt Gazaan sekä ilma- että maateitse.

Vaikea tilanne Gazan kaistaleella vaikuttaa perheiden elämään myös Länsirannalla ja Itä-Jerusalemissa. Palestiinalaisten pakkosiirrot, heihin kohdistuva väkivalta ja kotien tuhoaminen ovat lisääntyneet merkittävästi. Palestiinalaisalueiden rajat ovat suljettuja, minkä myötä moni perhe on menettänyt toimeentulonsa, eivätkä tavarat liiku rajojen yli entiseen tapaan.

Työ pureutuu lasten ja perheiden psykososiaaliseen hyvinvointiin

Kirkon Ulkomaanapu on toiminut Länsirannalla ja Itä-Jerusalemissa jo vuosia laadukkaan ja yhdenvertaisen koulutukseen parissa. Sota on vaikuttanut voimakkaasti lasten mahdollisuuksiin käydä koulua ja elää turvallista arkea.

“Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla kriisi on johtanut siihen, etteivät lapset pääse kouluihin tai heidän koulutiensä on turvaton. Alueen koulut ovat siirtyneet joko kokonaan tai suurimmaksi osaksi etäopetukseen. Lasten mahdollisuudet oppia ovat heikentyneet. Sen vuoksi opettajia pitää tukea etäopetuksen järjestämisessä”, Bergholm painottaa.

Kirkon Ulkomaanavun ja sen paikallisten kumppanijärjestöjen tavoitteena on tukea lasten psykososiaalista hyvinvointia kriisin keskellä. Kriiseissä koulu on luonteva paikka koota yhteisö yhteen ja käsitellä traumoja. Länsirannan ja Itä-Jerusalemin opettajat saavat tukea paitsi etäopetuksen järjestämiseen myös siihen, miten he voivat opettaa ja kohdata traumatisoituneita lapsia uudessa tilanteessa.

Koulutukset järjestetään yhteistyössä paikallisten ammattilaisten ja suomalaisten Opettajat ilman rajoja –vapaaehtoisten kanssa.

KUA etsii jatkuvasti uusia keinoja auttaa

Kirkon Ulkomaanapu lähetti lokakuun lopussa humanitaarisen avun asiantuntijaan Lähi-itään keräämään tietoa siitä, miten järjestö voisi parhaiten auttaa hädänalaisia ihmisiä. Kirkon Ulkomaanapu ei toistaiseksi toimi Gazassa.

”Gazan tilanteesta on ollut erittäin vaikeaa saada tietoa, ja vain muutamat järjestöt ovat voineet toimittaa apua Gazaan. Kirkon Ulkomaanavun tavoitteena on myös tulevaisuudessa tehostaa avustustyötämme turvallisesti siten, että voimme varmistaa avun tavoittavan kaikista heikoimmassa asemassa olevat ihmiset”, kansainvälisen työn johtaja Marja Jörgensen sanoo.

Humanitaarinen tilanne Gazassa on katastrofaalinen. YK:n humanitaarisen järjestön (OCHA) välittämien Gazan viranomaistietojen mukaan jopa 15 000 siviiliä on menehtynyt sodan aikana. Gazan 2,2 miljoonasta asukkaasta 1,8 miljoonaa on joutunut jättämään kotinsa ja lähtemään alueen sisäiseksi pakolaiseksi.

Lisätietoa ja alkuperäinen teksti löytyvät täältä: https://www.kirkonulkomaanapu.fi/ajankohtaista/uutiset/kua-myontaa-220-000-euroa-ita-jerusalemin-ja-lansirannan-perheiden-auttamiseksi/