Ilmoittautuminen vuoden 2024 rippikouluihin

Rippikoulu on vapaaehtoinen, kuitenkin suurin osa kotkalaisista 15-vuotiaista käy sen vuosittain. Rippikouluun voivat tulevana syksynä ilmoittautua vuonna 2024 viisitoista vuotta tai enemmän täyttävät Kotkan alueella asuvat nuoret. Kotka-Kymin seurakuntaan kuuluvat rippikouluikäiset nuoret saavat ripariesitteen postissa heinä-elokuun 2023 vaihteessa, ripariesite on nähtävissä myös allaolevan linkin kautta.

Tutustuthan alta löytyvään rippikouluesitteeseen ja ilmoittautumisohjeisiin ennen kuin ilmoittaudut.

Löydät rippikouluesitteen seuraavasta linkistä: RIPPIKOULUESITE2024

ILMOITTAUTUMINEN ON PÄÄTTYNYT ja ryhmäjaoista ilmoitettu koteihin.

Mikäli haluaisit vielä ilmoittautua rippikouluun, otathan pikaisesti yhteyttä Heidi Nykvistiin, heidi.nykvist@evl.fi, 0414626222 tai Petra Harjuun, petra.harju@evl.fi, 0503865045. Huomioithan kuitenkin, että vain muutamassa ryhmässä on enää tilaa.

Jos käyt rippikoulusi muualla, mutta osallistut seurakuntajaksolle Kotka-Kymin seurakunnassa, voit ilmoittautua mukaan tästä linkistä.

Ilmoittautumisohjeet

• Rippikouluun ilmoittaudutaan täyttämällä sähköinen lomake. Täytä lomake huolellisesti yhdessä huoltajasi kanssa ja klikkaa "lähetä".
  • Valitse ilmoittautumislomakkeeseen vähintään 6 mieluisinta rippikouluvaihtoehtoa.
  • Jos sinun on päästävä johonkin tiettyyn rippikouluryhmään, muista perustella toiveesi hyvin ja tarvittaessa ole yhteydessä Heidi Nykvistiin (heidi.nykvist@evl.fi, 0414626222).
  • Yhteen rippikouluryhmään voidaan ottaa n. 25 nuorta ja tulevana vuonna rippikoululaisia on reilut 400, joten varaudu siihen, että toiveesi ei välttämättä toteudu.
  • Voit toivoa pääsyä samaan rippikouluryhmään yhden kaverisi kanssa. Tämä tapahtuu niin, että toinen teistä ilmoittautuu ensin ja saa lomakkeen lähetettyään kaverikoodin. Toinen sitten ilmoittaa tämän koodin oman ilmoittautumislomakkeen kohtaan "kaverikoodi". Syötettyäsi kaverikoodin muista klikata nappia ”hae”!
  • Kaikkiin rippikouluihin kuuluu myös viikonloppuleiri/ennakkoviikonloppu. Varmistathan, että senkin ajankohta käy sinulle!
  • Voit tulla ilmoittautumaan yhdessä työntekijän kanssa Pappilaan (Karhulantie 36B), maanantaina 4.9.2023 klo 17-19 välisenä aikana.
  • Ilmoittautuminen rippikouluun alkaa maanantaina 4.9.2023, lomake aukeaa klo 17.00. Ilmoittautumisjärjestyksellä ei ole merkitystä, jolloin voit valita itsellesi sopivimman ajankohdan ilmoittautumisen tekemiselle, lomake saattaa ruuhkautua jos suurin osa tekee ilmoittautumista saman aikaisesti. Ilmoittautuminen päättyy lauantaina 30.9.2022 klo 22.00.

Ripari-infot

• Omassa koulussasi järjestetään ripari-info, jolloin paikalla on seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavia työntekijöitä. Silloin saat lisäinfoa rippikouluista ja ilmoittautumisesta. Infot kouluilla viikoilla 33-35.

Muuta tärkeää tietoa

• Rippikouluun sisältyy lisäksi myös muita kokoontumisia syksyn ja kevään aikana. Tiedon rippikouluryhmästäsi ja ryhmän ensimmäisestä kokoontumisesta saat sähköpostitse viikolla 42. Rippikouluryhmät kokoontuvat ensimmäisen kerran marraskuussa, jolloin saat tietää rippikouluryhmän muista kokoontumisista syksyn ja kevään aikana.
  • Leirimuotoisen rippikoulun maksu on 130€ ja päivärippikoulun 60 €. Rippikoulu laskutetaan etukäteen ennen pidempää leirijaksoa/intensiivijaksoa. Jos perheelläsi on vaikeuksia maksaa rippikoulumaksua, otathan yhteyttä.
  • Huomaathan, että rippikoulun leirijaksoilta (päivärippikoulun ennakkoviikonlopusta ja intensiivijaksolta) ei voi olla pois! Jos sinulla on tiedossa ensi vuonna tärkeitä perhejuhlia, kisoja, harjoitusleirejä tai ulkomaanmatkoja niin katsothan, että ne eivät satu päällekkäin toivomiesi leirien kanssa.

Urheilijat ja muut aktiiviharrastajat

Tutki hakuvaiheessa tarkasti leirien päivämääriä ja sinun mahdollisia pelejäsi/kisojasi tai sellaisia tulevia tapahtumia, joista et mielestäsi voi olla pois. Viikonloppuleiriltä/ennakkoviikonlopusta ja rippileiriltä/intensiivijaksolta ei voi olla pois minkään harrastuksen vuoksi. Siksi ole tarkkana.

Lokakuun puolessa välissä saat tiedon siitä, mihin rippikouluryhmään sinut on valittu. Tässä vaiheessa kannattaa ilmoittaa valmentajalle kaikki rippikouluun liittyvien kokoontumisten päivämäärät, jotka sinulle annetaan tiedoksi ryhmän ensitapaamisessa. Näin valmentaja voi varautua etukäteen poissaoloosi pelistä/kisoista. Hän voi mahdollisesti vaikuttaa otteluohjelmaan niin, ettei pelejä/kisoja ole siihen aikaan, kun olet leirillä (jos esimerkiksi samasta joukkueesta on monta samalla riparilla). Tämä informaatio helpottaa myös valmentajan työtä. Kerro myös valmentajalle siinä vaiheessa, että leireiltä et voi olla pois.