Kotkan kirkon urut

Kotkan kirkon urut.

Kotkan kirkon urut vihittiin käyttöön 29.11.1998, kirkon satavuotisjuhlapäivänä. Ainutlaatuiset barokkiurut on rakentanut urkurakentamo Martti Porthán Oy.

Porthán käytti esikuvana vuonna 1714 valmistuneita Freibergin tuomiokirkon urkuja, jotka suunnitteli Gottfried Silbermann, Johann Sebastian Bachin työtoveri.

Urut ovat täysin mekaaniset. Niissä on 44 äänikertaa ja pillejä on yhteensä 2 700. Urut sopivat erityisesti barokin, klassismin ja varhaisromantiikan sävellysten soittamiseen. Urkujen julkisivua elävöittävät kullatut koristekuviot ja neljä enkeliä.

Kotkan kirkon ensimmäiset urut valmistuivat vuonna 1901. Ne rakensi saksalainen E. F. Walcker & Co. Toiset, Oy Kangasalan Urkutehdas Ab:n valmistamat urut otettiin käyttöön vuonna 1951.