Ei mitään hätää

Ei mitään hätää,
jos ei omat voimat riittäneet.
Ei mitään hätää,
se olen minä, joka voin kuivata
sun kyyneleet.

Samuli Edelmannin laulamat sanat alkoivat soida mielessäni, kun luin Raamatusta, miten rohkaisevasti Jeesus puhui pelästyneille ja epäileville opetuslapsilleen ylösnousemisensa jälkeen. Laulun sanoissa ja sävelissä kuulen Jumalan lohduttavaa puhetta. Se on tarkoitettu kaikille meille, ei vain opetuslapsille 2000 vuotta sitten.

Jeesus ilmestyy keskellemme toivottaen rauhaa, näyttäen runneltuja käsiään ja jalkojaan. Jeesus ei tuomitse meitä epäuskosta ja pelosta, vaan lohduttaa ja rohkaisee. Laulun sanoja mukaillen Jeesus sanoo meille lempeästi:

”Ei mitään hätää. Te jätitte minut yksin, te hylkäsitte ja kielsitte minut. Minä kuolin, te vaivuitte epätoivoon ja jouduitte pelon valtaan. Mutta tässä minä olen! Minä, ei kukaan muu! Ei mitään hätää. Teillä ei omat voimat riittäneet, mutta minä olen tullut kertomaan, että saatte Voiman korkeudesta. Minä olen tullut maailmaan sinua varten ja minun haavoissani olet parantunut.”

Maarit Alhosaari
Kirjoittaja toimii pappina Kotka-Kymin seurakunnassa.

Kirkossa palaa kynttilä.