Kärsivästä äidistä ylösnousemukseen

Hiljaisella viikolla Kymin kirkossa nautitaan harvinaisia musiikkielämyksiä: modernia barokkia ja oopperamainen oratorio.

Teksti: Heidi Nevalainen

Kuvituskuva.

Pääsiäisaika on myös konserttien aikaa. Kymin kirkossa kuullaan hiljaisella viikolla kaksi hienoa konserttia: Kymi Sinfonietan Ylösnousemus-konsertti sekä kotkalaisten muusikoiden Stabat Mater -konsertti.

Stabat Mater -konsertissa joukko kotkalaisia muusikoita yhdistää voimansa. Stabat Mater on G.B. Pergolesin sävellys, joka perustuu kärsivän äidin teemaan. Siihen, miten Maria seurasi Jeesuksen kuolemaa ja tunsi itsekin tuskaa.

– Veitsen tuskaa, miekan, joka lävistää sydämen. Mutta vaikka teoksessa on tuskaa, on siinä myös valon ja elämän iloa, äidin rakkautta, kertoo Eija Vilkki, joka vastaa muusikoiden ohjauksesta.

Mukana konsertoimassa ovat mm. sopraano Leena Arffman, mezzosopraano Ann-Marie Heino, cembaloa soittava Niina Huopainen sekä Periodiorkesteri-Kotka. Toive juuri Stabat Materiin tarttumisesta tuli soittajilta itseltään. Osa heistä oli ollut esittämässä teosta vuonna 2019 Pyhtäällä.

– Nyt mukana on muun muassa Kotkan seudun musiikkiopiston opettajia ja muusikoita Kymi Sinfonietasta sekä Suomen Kansallisoopperasta.

Moderni ja kaunis teos

Stabat mater -teksti on peräisin jopa 1200-luvulta. Aikanaan se oli suosittu katolisessa hartauden harjoituksessa. Nimi on lyhenne tekstin ensimmäisestä rivistä: stabat mater dolorosa eli seisoi äiti tuskissaan.

Moni säveltäjä on tarttunut tekstiin, mutta tunnetuin ja suosituin on Giovanni Battista Pergolesin sävellys 1700-luvulta. Pergolesi oli nuori mies, joka kuoli vain 26-vuotiaana, todennäköisesti tuberkuloosiin. Stabat mater -teoksen hän viimeisteli kuolinvuoteellaan.

– Vaikka teos on barokkia 1700-luvulta, se on minusta moderni ja sopii hyvin meidän aikaamme, toteaa Eija Vilkki.

– Se on todella kaunis, lämmin teos.

Riemullista ylösnousemusta

Harvinaista herkkua on sekin, että Kymi Sinfonietta esiintyy Kymin kirkossa koko vahvuudellaan. Hiljaisella viikolla näin kuitenkin tapahtuu, Ylösnousemus-konsertissa.

Konsertti saa nimensä Händelin Ylösnousemus-oratoriosta, jossa pääsiäisen sanoma avautuu inhimillisellä ja puhuttelevalla tavalla. Georg Friedrich Händel sävelsi teoksen Italiassa ja maan vaikutteet heijastuvat oratorion musiikilliseen sisältöön.

– Kauneus ilmenee intiimimmällä ja henkilökohtaisemmalla tavalla kuin toisessa Händelin suurteoksessa, Messias-oratoriossa, kerrotaan Kymi Sinfonietalta.

– Ylösnousemuksessa esitellään myös vähemmän tunnettuja hahmoja ja mukana on riemullisen oopperamaisiakin sävyjä.

Kapellimestari Topi Lehtipuu on valinnut konserttiin joukon kansainvälistä uraa tekeviä solisteja: sopraanot Magdalena Lucjanin ja Sylwia Ziólkowskan, altto Delphine Galoun, tenori Žiga Čopin sekä baritoni Nazar Mykulyakin.

Pro Fide -yhtye.
Gospel-yhtye Pro Fide pitää pääsiäiskonsertin Kotkassa hiljaisella viikolla.

Pro Fide rokkaa Kotkassa

Gospel-yhtye Pro Fide pitää pääsiäiskonsertin Kotkassa hiljaisella viikolla. Pro Fide on 1960-luvulta asti toiminut yhtye, joka soittaa omien sanojensa mukaan ”kristillistä rockia fiiliksellä, taidolla ja uskon puolesta”. Yhtye toimii osana Suomen Raamattuopiston nuorisotyötä ja keikkailee mm. tapahtumissa, kouluissa, nuorten illoissa ja leireillä.

Pro Fide soittaa melodista poprockia sillä ajatuksella, että heidän tekemisestään välittyisi kuulijoille aitoa evankeliumin iloa. Biisien tekstit käsittelevät mm. toivoa, iloa, Jumalan huolenpitoa ja uskoa synnit sovittaneeseen Jeesukseen Kristukseen.

Pro Fide esiintyy Kotkan seurakuntakeskuksella keskiviikkona 27. maaliskuuta kello 18. Konserttiin on vapaa pääsy.

Kuvituskuva.

Kotka-Kymin seurakunnan konserttikevät

Pääsiäisen konsertit

• Ke 27.3. klo 18 Pro Fide – pääsiäiskonsertti, Kotkan srk-keskus. Vapaa pääsy.
  • Ke 27.3. klo 19 Ylösnousemus – hiljaisen viikon konsertti yhteistyössä Kymi Sinfoniettan kanssa, Kymin kirkko. Liput 28 € / 22 € / 14 €.
  • La 30.3. klo 17 G. B. Pergolesi Stabat Mater, Kymin kirkko. Vapaa pääsy, ohjelma 15 / 7 €.

Muut kevään konsertit

• Su 7.4. klo 18 Miksi laulat lintuseni? Sopraano Noora Karhuluoma ja pianisti Esa Ylönen, Kymin kirkko. Ohjelma 5 €.
  • Su 28.4. klo 19 Urkukonsertti, Bach-Merikanto-Messiaen. Uruissa Sakari Salminen ja Esa Toivola. Kymin kirkko. Ohjelma 5 €.
  • Su 19.5. klo 16 Kamarikuoro Braxen, Kymin kirkko. Vapaa pääsy.
  • Su 26.5. klo 18 Urkukonsertti – Kuolema ja kirkastus. Uruissa Matti Vaakanainen. Kymin kirkko. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.