Ajatuksia suhteesta itseeni ja toiseen

Olla suhteessa, mitä se tarkoittaa? Mistä on lähtöisin se, että on suhde johonkin?

Jo ennen syntymää kohdussa on syntynyt suhde äitiin ja on alkanut vastavuoroinen suhde ravinnon ja verenkierron ja sydämen sykkeen kanssa. Vastavuoroiset sanat ovat vasta idulla. Kommunikaatio on fyysistä tuntemista, jossa sisäiset ja ulkoiset tuntemukset ovat vuorovaikutuksessa. Mieleeni tuli kirja, jossa valokuvaaja oli ottanut kuvan, kun pieni ihmisen alku pitää peukaloa suussa kohdussa ollessaan. Olisiko niin, että silloin, kun imee peukaloa kohdussa, miettii, että on tämä kummallinen paikka. Ihminen on suhteessa itseensä ja toiseen jo varhain, kun odottaa ulos pääsyä maailmaan.

Maailmassa elän, olen suhteessa itseeni. Se on varmaan lähtökohta, että haluan myös olla suhteessa toiseen. Syntyy suhde, jossa on kokemuksia toisen elämästä ja omasta elämästä. Suhde ihmisten välillä on merkityksellinen. Se on jotain syvempää. Jotain, jota ei haluaisi rikkoa tai menettää. Suhde ei ole tila, joka pysyy samanlaisena. Suhde elää, koska minä elän maailmassa, jossa ei ole pysyvää tilaa. Aine ja elämä on katoavaista, uutta syntyy, mutta minä olen jo kauempana syntymästä.

Kun on suhde itseensä, syntyy merkityksiä. Kun on suhteessa toisen kanssa merkitykset tuplaantuvat. On syntynyt kokemuksia, vuorovaikutusta ja dialogia. Jos suhde on luottamuksellinen, se ehkä kestää elämän ristiriitaisuudet ja katoavaisuuden.

Kolmanneksi on ihmisen suhde Jumalaan tai Jumalan suhde ihmiseen. Suhde on sama. Jumala haluaa olla suhteessa siinä kokemuksessa, jossa ihmisen elämä sillä hetkellä on. Ilossa, surussa, ristiriidassa tai kun on kokemus, että kaikki katoaa. Psalmissa 23:4 kirjoittaja toteaa, että ”Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani.” Jumala on luvannut olla ihmisen kanssa suhteessa aina, joka hetki. Ylösnoussut Kristus ei halua rikkoa suhdetta ihmiseen, Hän kutsuu suhteeseen ja antaa elämän.

Tero Moilainen
Kirjoittaja on seurakuntapastori Kotka-Kymin seurakunnassa.

Kättelevät kädet.