Kymen krematorio

Osoite: Parikantie 81, 48710 Kotka

Omaisten tulee varata aika uurnan noutamiseen krematoriolta numerosta 040 196 7560 (ma-to klo 7-15, pe 7-13). Jos krematorion numero ei vastaa, puhelu siirtyy hetken kuluttua hautaustoimen työnjohtoon.

Krematorioon saa yhteyden myös sähköpostilla kymen.krematorio@evl.fi

Hinnasto

Hinnat kotkalaisille

• tuhkaus 195 € (alle 1-vuotiaista ei maksua)
  • kylmiön vuokra 20 € *
  • pahviuurna 10 €
  • uurnan lähetys 45 €

Hinnat ulkopaikkakuntalaisille

• tuhkaus 390 € (alle 1-vuotiaista ei maksua)
  • kylmiön vuokra 30 € *
  • pahviuurna 10 €
  • uurnan lähetys 45 €

* Kylmiön vuokra veloitetaan jokaisesta tuhkauksesta eikä ole sidoksissa säilytysvuorokausien määrään.

Hautaustoimistoille tiedoksi

Kylmätilojen riittävyyden takaamiseksi pyydämme, että muut kuin kotkalaiset hautaustoimistot ajavat vainajakuljetuksia Kymen krematorioon vasta tiistaina puolen päivän jälkeen.

Ennen vainajan tuomista krematoriolle hautaustoimiston tulee huolellisesti täyttää alla oleva tuhkausilmoitus. Ilmoitus ja hautauslupa tuodaan krematoriolle vainajan mukana. Mikäli tiedot ovat puutteelliset, saattaa tuhkausaika siirtyä useita päiviä. Krematoriolta ei tarvitse erikseen varata varsinaista tuhkausaikaa.

Tuhkausilmoitus

Tietoa krematoriosta

Kymen krematorion rakentamista varten perustettiin toimikunta 9.4.1970. Asiassa olivat mukana Kotkan ja Kymin seurakunnat, Kotkan kaupunki, Karhulan kauppala ja Kymin kunta. Krematorio rakennettiin Parikan hautausmaalle, siunauskappelin viereen. Krematoriokiinteistön suunnitteli arkkitehti Lauri Heinänen. Ensimmäinen tuhkaus krematoriossa tehtiin helmikuussa 1973.

Kymen krematorion rahoitukseen ja peruskorjauksen rahoitukseen osallistui Kotkan kaupunki. Tästä syystä tuhkauksesta perittävät maksut ovat olleet kotkalaisille aina samansuuruiset.

Krematorion viimeisin peruskorjaus on tehty vuonna 1991. Krematoriossa on ruotsalaisvalmisteinen Tabo-uuni.

Kotka-Kymin seurakunnan alueella tuhkaus on yleisin hautausmuoto; n. 80 prosenttia kaikista hautauksista on uurnahautauksia.

Kymen krematorio palvelee Etelä-Kymenlaaksoa. Lähimmät krematoriot ovat Lahdessa ja Imatralla.