Tummaihoisia naisia ja lapsia kansallispuvut päällä. Kuva on otettu Rasiminvastaisen viikon muotinäytöksestä.

Rasisminvastainen viikko

Rasisminvastaista viikkoa vietetään maaliskuussa. Teemaviikko on samalla viikolla kuin YK:n Kansainvälinen päivä rotusyrjinnän poistamiseksi, jota vietetään 21.3. Teemaviikon tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja korostaa yksittäisen ihmisen vastuuta toimia oikein rasistisessa tilanteessa.

Kotkassa mukana viikon järjestelyissä ovat Kotkan kaupunki, Kotka-Kymin seurakunta, Merikeskus Vellamo, Monikulttuurinen toimintakeskus Mylly, Kotona täälläkin -hanke, SPR Kotkan osasto ja Ekami.

Ohjelma vuonna 2024

Maanantaina 18.3.

• klo 10-12 MLL perhekahvilassa Karhulassa teeman mukaisia leikkejä. Yht.työssä Kotkan avoin varhaiskasvatus ja Ekami. Karhulan kohtaamispaikka, Karjalantie 10.

Keskiviikkona 20.3.

Torstaina 21.3.

• klo 9.30-11.30 Erilaisuus on rikkaus - MLL perhekahvila Länsi-Kotka, lauluja ja leikkejä. Yhteistyössä Kotkan avoin varhaiskasvatus ja Ekami. Os. Ututie 2.
  • klo 11–15 Aasialaisia makuelämyksiä SPR:n Taitojen talolla.
  • klo 17.30–18.30 Maailma monilla kielillä Kotkan pääkirjastossa lukunäytteitä eri kielillä.

Perjantaina 22.3.

• klo 12-16 Ukrainalaisia rahkalettuja Monikulttuurisen toimintakeskus Myllyn ravintolassa.

Sunnuntaina 24.3.

• klo 10 Maailmojen messu Langinkosken kirkossa. Rukousta ja laulua eri kielillä.

Näyttelyt

• Taidenäyttely 18.3.–3.4. Langinkosken kirkon Toivonsalissa. Taiteilija ukrainalainen Julia Nemirovskaya. Avajaiset maanantaina 18.3. klo 16.30.
  • Rakas omalla äidinkielellä 18.–24.3. Karhulan kirjasto. Tule kirjoittamaan ”rakas” omalla äidinkielelläsi.
  • Kansanasuja ja taidenäyttely 18.–24.3. Myllyn Pasaatin toimipisteellä.
  • Kirjanäyttely Kotkan pääkirjastossa ja Karhulan kirjastossa, viikon teemaan liittyen.

Muuta

• Kotkan varhaiskasvatuksessa tutustutaan eri kulttuurien leikkeihin, musiikkiin ja tanssiperinteisiin.
  • 18.–22.3. Kotkan avoimessa varhaiskasvatuksessa (Ututie 2) tehdään kollektiivinen teos ystävyydestä, kuunnellaan teemaan sopivaa musiikkia ja tarjotaan kirjoja ystävyydestä ja tunnetaidoista. Avoin varhaiskasvatus on tarkoitettu 0–5-vuotiaille lapsille yhdessä huoltajan kanssa.