Nyt alkaa reenaus

Muutos lähtee aina itsestä, oman vajavaisuuden tunnustamisesta. Tarvitaan myös päämäärä. Matkaa tavoitteeseen kutsutaan urheilussa reenaamiseksi, meillä kirkossa kilvoitteluksi.

Ensi viikon keskiviikosta alkaa paastonaika. Laskiaisena vielä kisaillaan, mutta tuhkakeskiviikosta alkaa matka kohti pyhiä tapahtumia. Paastonajan tarkoitus on ottaa niskasta kiinni, tehdä asioille jotakin.

Jos meitä tämän kaupungin asukkaita jokin yhdistää, se on sodanpelko. Moni ahdistuu myös välinpitämättömyydestä luontoa kohtaan. Päättynyt vuosi oli maailmassa mittaushistorian lämpimin. Hiihtokeleistä huolimatta lämpeneminen jatkuu.

Sodan loppuminen ei valitettavasti ole meidän käsissämme. Sen sijaan meistä jokainen voi kantaa vastuuta nuoristamme ja luonnon tulevaisuudesta. Alkanut Yhteisvastuukeräys kääntää katseen omiin nuoriimme. Voisiko alkava paasto keskittyä kuluttajana tekemiini valintoihin? Jokainen voi vaikuttaa, sekä lämpenemiseen että asenteeseen. Kurkkaa lisää www.ekopaasto.fi.

Juha Ropponen
Kirjoittaja työskentelee Kotka-Kymin seurakunnassa vs. kirkkoherrana.

Nainen ui avannossa.