Pääsiäinen juhlistaa Jeesuksen ylösnousemusta

Pääsiäinen - kristittyjen suurin juhla. Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta. Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta

Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää. Pääsiäisen toivon sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta: Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kuoleman kahle on murrettu ihmiskunnan ympäriltä. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Pääsiäistä vietetään kevätpäivän tasauksen jälkeisen täysikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tänä vuonna pääsiäinen on 9.4.2023.

Kiirastorstain jumalanpalveluksessa painopiste on ehtoollisessa. Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Kristityt ovat Jeesuksen opetuslapsia ja noudattavat edelleen Jeesuksen käskyä nauttia yhteistä ateriaa, ehtoollista. Kiirastorstain messun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan.  Kiirastorstai on yksi suosituimpia kirkossakäyntipäiviä vuodessa. Kiirastorstain messua vietetään illalla.

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus, jossa viivytään ristin juurella.  Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä.

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla ja kristikunnan suurin juhla. Pääsiäisenä juhlitaan sitä, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja elämä on voittanut kuoleman. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä. Pääsiäisenä muistetaan myös kastetta, jonka kautta jokainen kristitty ikään kuin haudataan ja nousee kuolleista. Tämän vuoksi pääsiäisyön tai -aamun messussa saatetaan piirtää kastevedellä ristinmerkki seurakuntalaisten otsaan tai pirskotella heidän päälleen kastevettä.

Pääsiäisyöstä alkaa pääsiäisviikko, joka kestää seuraavaan lauantaihin. Pääsiäisyöstä alkaa myös 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.

Pääsiäinen Kotka-Kymin seurakunnassa

Kotka-Kymin seurakunnassa vietetään pääsiäistä monin eri tapahtumin. Osa tapahtumista lähetetään myös verkossa, joten myös kotoa käsin pääset osallistumaan eri hartauksiin ja tilaisuuksiin. Verkossa lähetettävät tilaisuudet ovat katsottavissa osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi

Pääsiäisen tapahtumat Kotka-Kymin seurakunnassa

Kiirastorstai 6.4.

klo 17 Kiirastorstain messu Kotkan srk-keskuksessa. Mukana Toivonlaulajat.

klo 18 Kiirastorstain messu Kymin kirkossa.

klo 19 Kiirastorstain messu Langinkosken kirkossa.

Pitkäperjantai 7.4.

klo 10 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Langinkosken kirkossa. Mukana Baiba Andersson, sello.

klo 11 Pitkäperjantain pyhiinvaellus Langinkosken kirkolta. Lähtö jumalanpalveluksen jälkeen. Reitti on noin 13 km. Kuljemme rauhallista tahtia. Paluu samaan paikkaan. Mahdollisuus keittolounaaseen omakustanteisesti reitin puolivälissä. Ilm. viim. 1.4. (ruokailua varten) sähköisesti os. www.kotka-kyminseurakunta.fi/pyhiinvaellus tai Tuomi Larvi p. 044 762 9488.

klo 15 Pitkäperjantain Jeesuksen kuolinhetken hartaus Kymin kirkossa. Mukana Baiba Andersson, sello.

klo 17 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Kotkan srk-keskuksessa.

La 8.4. klo 23 Pääsiäisyön messu Kymin kirkossa.

I Pääsiäispäivä su 9.4.

klo 10 Pääsiäispäivän messu Langinkosken kirkossa.

klo 13 Pääsiäispäivän messu Kymin kirkossa. Mukana Kotka Canto.

klo 17 Pääsiäispäivän messu Kotkan srk-keskuksessa. Mukana Kirkkokuoro.

II Pääsiäispäivä ma 10.4.

klo 17  II Pääsiäispäivän messu ”Uusin sävelin” Kotkan srk-keskuksessa.  Musiikista vastaa Juha Björninen ja Tuigu.

Pääsiäisen tapahtumat verkossa

osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi

Hiljainen viikko

Ma 3.4. klo 8 Aamuhartaus

Ti 4.4. klo 8 Aamuhartaus

Ke 5.4. klo 8 Aamuhartaus

Kiirastorstai 6.4.

klo 19 Kiirastorstain hartaus

Pitkäperjantai  7.4.

klo 10 Pitkäperjantain hartaus

La 8.4. klo 8 Aamuhartaus

I Pääsiäispäivä su 9.4.

klo 10 Pääsiäispäivän hartaus

II Pääsiäispäivä ma 10.4.

2023-04-03 11:20:48.0