Kirkkovaltuustoston lokakuun kokouksen päätöksiä

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkovaltuusto piti kokouksensa tiistaina 17.10.2023 Helilän seurakuntatalolla.

Kirkkovaltuusto valitsi kirkkoneuvoston uudeksi jäseneksi Heikki J. Oksasen, joka samassa yhteydessä luopui Kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan puheenjohtajuudesta. Johtokunnan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Juha Säämänen. Säämänen nousee puheenjohtajaksi jäsenen paikalta, joten kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan uudeksi jäseneksi nimettiin Tapio Heino ja tämän varajäseneksi Haitao Yu.

Seurakunnassa on tämän vuoden aikana käsitelty johtoryhmärakenteen ja sen myötä seurakuntatyötä tekevien työalojen rakenteen muuttamista. Asia on edennyt kirkkoneuvostossa ja nyt kirkkovaltuuston käsittelyssä oli kolmen uuden viran perustaminen uusien työalojenpäällikkötehtäviä varten. Vuodenvaihteen jälkeen seurakuntatyötä on tarkoitus tehdä kolmella isolla työalalla. Työalat ovat kasvu, jonka tehtävänä on tarjota lapsille, nuorille ja perheille mahdollisuuksia kristittynä kasvamiseen; auttaminen jonka tehtävät ovat diakonia ja sielunhoito sekä yhteys, joka kokoaa yhteen nykyisen jumalanpalveluselämän ja kirkolliset toimitukset, musiikkityön sekä aikuisten ja erilaisten verkostojen kanssa tehtävän työn. Päällikkövirat täytetään sisäisellä rekrytoinnilla loppuvuoden aikana.

Isona kokonaisuutena kokouksessa oli uuden kiinteistöstrategian hyväksyminen vuosille 2024-2028. Kiinteistöstrategian laatimisen kantavana periaatteena on tietää ja tuntea omat kiinteistöt, jolloin niiden suunnitelmallinen ylläpito on järkevää ja kustannustehokasta. Kotka-Kymin seurakunnan kiinteistöstrategia käsittelee toiminnallisia tavoitteita, kulttuuriperintö- ja kustannustehokkuustavoitteita, joiden tavoitteiden mukaan kiinteistöjä ja tiloja kehitetään vastaamaan sekä käyttäjien tarpeita että elinkaaritalouden näkökulmaa. Tarkoituksena on lisätä tilojen käyttöä yhdenmukaistamalla tilojen käyttöasteiden laskentaperusteita todellisten tilatarpeiden kartoittamiseksi ja tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi järkevän tilakannan ylläpitämiseksi. Tavoitteena on myös parantaa vuokratilojen käyttöastetta ja laatia pitkän tähtäimen suunnitelmat tärkeimmille kiinteistöille tulevien korjaustarpeiden kartoittamiseksi.

Ilmoitusasioissa kirkkovaltuustolle esiteltiin jo seurakunnan uutta hallintosääntöluonnosta. Kirkkovaltuusto päättää hallintosäännön ja muiden toimintaa ohjaavien asiakirjojen hyväksymisestä kokouksessaan 14.11. Samana iltana pidetään myös kirkkovaltuuston iltakoulu, jossa ajatuksia suunnataan jo kohti tulevaa kevättä ja strategiatyötä.

2023-10-18 13:10:18.0