Ensimmäistä adventtia juhlitaan laulamalla

Joulukuun ensimmäinen sunnuntai 3.12.2023 aloittaa kirkossa uuden kirkkovuoden ja samalla myös joulun odotuksen.

Neljä adventtikynttilää, joista ensimmäistä sytytetään tulitikulla.

Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Silloin sytytetään myös ensimmäinen adventtikynttilä.

Tuttu Hoosianna -hymni lauletaan kaikissa messuissa Kotka-Kymin seurakunnan kirkoissa ja alttarit on puettu valkoiseen, juhlan väriin. Pitkä syksy on tullut päätökseensä ja on aika kääntää katse kohti uutta kirkkovuotta - ja pian myös kohti uutta kalenterivuotta.

Sana adventti tulee latinankielisestä sanonnasta adventus Domini, Herran tuleminen. Adventtiaika valmistaa ja johdattaa joulun suureen juhlaan ja symboloi myös Jeesuksen syntymää edeltänyttä pitkää odotuksen aikaa.

Adventtina tervehditään Jumalaa laulamalla Hoosiannaa. Se on ylistys- ja kiitoslaulu. Kiitos siitä, että marraskuun pimeydestä ja monenlaisista paineista huolimatta Jumala tulee luoksemme ja rakastaa meitä.

– Adventti aloittaa matkan jouluun. Se on odottamisen, toivon ja paremman huomisen aikaa, toteaa jumalanpalveluselämän työalavastaava Juha Ropponen.

Kotka-Kymin seurakunnan ensimmäisen adventin tapahtumat:

• Su 3.12. klo 10 adventtimessu Langinkosken kirkossa. Katsottavissa myös verkon kautta osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi. Saarnan aikana pyhäkoulu.
  • Su 3.12. klo 13 perhemessu Kymin kirkossa. Ehtoollisen aikana lapsille omaa ohjelmaa. Mukana lapsikuoro Laulukamut. Messun jälkeen tarjolla kahvit.
  • Su 3.12 klo 13 adventsmässa i Langinkoski kyrkan. Kyrkkaffe före mässan.
  • Su 3.12. klo 17 adventtimessu Kotkan seurakuntakeskuksessa
  • Su 3.12. klo 14 Kauneimmat joululaulut Hurukselan Soihtulassa. Hurukselan Martat järjestävät kahvituksen klo 13.30 alkaen.
  • Su 3.12. klo 14 Kauneimmat joululaulut Haltijantien kerhohuoneella Karhuvuoressa.
  • Su 3.12. klo 18 adventtihartaus verkossa osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi

2023-11-23 11:34:00.0