Kotka-Kymin seurakunta ja Kotkan kaupunki järjestävät yhteisen itsenäisyyspäivän juhlan

Perinteen mukaisesti itsenäisyyspäivänä sankarihaudoille lasketaan seppeleet.

Sankarihaudan hautakivi, jossa on risti ja vainajan nimi.

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset pidetään Kotkan seurakuntakeskuksella ja Kymin kirkossa klo 10. Jumalanpalveluksien yhteydessä on kunniakäynti sankarihaudoilla ja seppeleen lasku.

Itsenäisyyspäivän ke 6.12. kunniaksi Kotka-Kymin seurakunta ja Kotkan kaupunki järjestävät yhteisen juhlan. Tapahtuma alkaa kello 9.30 Kotkan sankarihautausmaalla seppeleenlaskulla, josta siirrytään Kotkan seurakuntakeskukseen sanajumalanpalvelukseen. Itsenäisyyspäivän juhla alkaa kello 12.30 Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Kymin kirkossa pidetään itsenäisyyspäivän sanajumalanpalvelus kello 10, jonka jälkeen lasketaan seppele sankarihaudoille. Juhlakahvit nautitaan kello 11.30 Helilän seurakuntatalolla.

Kotkan ja Kymin kirkon sankarihautausmaille sytytetään kello 15 kynttilät.

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoherra Anna-Tiina Järvinen sanoo, että viime vuosina itsenäisyyspäivän vietto on saanut uusia sävyjä.

– Sota tai sen uhka ei ole jotain kaukaista, mitä vain juhlapuheissa muistellaan. Luemme siitä uutisista joka päivä. Sodat, konfliktit ja väkivaltaisuudet eri puolilla Eurooppaa ja maailmaa saavat kysymään, miten me olisimme valmiita puolustamaan maatamme. Olisimmeko valmiita siihen, mihin sotavuosien nuoret aikuiset olivat, Järvinen toteaa.

– Oman maan ja kansan puolustaminen jopa asein ei ole vain historiaa, vaan totta meidän ajassamme. Seppeleen välittämään kiitokseen kietoutuu rukous siitä, että rauha lopulta voittaisi, ja kaikki voisivat elää turvassa.

Muita itsenäisyyspäivän tapahtumia:

Klo 15 Kauneimmat joululaulut kahvila Dagmarissa Langinkoskella