Kauneimpia joululauluja lauletaan tänä vuonna myös Satama-areenalla

Kauneimmat joululaulut on Suomen suurin ja laajimmalle levinnyt musiikkitapahtumien sarja. Laulutilaisuuksiin osallistuu noin kolme viidestä suomalaisesta.

Kauneimpia joululauluja lauletaan hyvin innokkaasti Kotka-Kymin seurakunnan alueella. Yhteislaulutilaisuuksia järjestetään kymmeniä ympäri kaupunkia.

Tänä vuonna Kauneimpia joululauluja lauletaan myös Kantasatamaan avautuneessa Satama-areenassa. Siellä joululauluja säestää Kotkan seudun musiikkiopiston jousiorkesteri Esa Heikkilän johdolla.

– Satama-areenalla on tänä vuonna yhdet kauneimmista joululauluista. Kauneimpien joululaulujen tunnelma voi vaihdella paljon tilan mukaan. Areenan sali on upea ja ainutlaatuinen, kommentoi kanttori Tarja Silvennoinen.

Suomen suurin musiikkitapahtuma

Kauneimmat joululaulut -tapahtuma sai alkunsa vuonna 1973, kun kanttorit yhdessä Suomen Lähetysseuran kanssa halusivat kehittää hiljaiseen kolmanteen adventtisunnuntaihin tapahtuman, jossa kerättäisiin varoja lähetystyölle.

Heti ensimmäisenä vuotenaan Kauneimmat joululaulut -yhteislaulutilaisuuksia järjestettiin lähes 150 seurakunnassa, ja vastaanotto oli innostunutta. Tuskin kukaan silti osasi ajatella, millainen ilmiö niistä kasvaisi vuosien kuluessa.

Vuosien kuluessa Kauneimmista joululauluista on kasvanut Suomen suurin musiikkitapahtuma – eikä kolmas adventtikaan ole enää kirkoissa hiljainen. Nykyisin Kauneimmat joululaulut kaikuvat tuhansissa tilaisuuksissa kirkoissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ja monissa muissa paikoissa ulkomaita myöten aina adventista loppiaiseen.

Joululaulut soivat maailman lasten hyväksi

Kauneimmat joululaulut on Suomen Lähetysseuran ja evankelis-luterilaisten seurakuntien yhteistyötä. Lähetysseura valmistaa Kauneimmat joululaulut -materiaalin ja toimittaa lauluvihot seurakuntien käyttöön. Seurakunnat vastaavat yhteislaulutilaisuuksien järjestämisestä. Laulutilaisuuksissa kerätään kolehti Lähetysseuran työhön, jota se tekee lasten hyväksi eri maissa.

Lähetysseura on painattanut tänäkin vuonna noin 830 000 vihkoa. Vihosta löytyvät perinteisesti ne kaikkein rakkaimmat, jo lapsuudesta tutut joululaulut. Toki mukana on aina muutama uudempikin laulu, ehkä tuleva klassikko.

Kauneimmat joululaulut 2023

Kymin kirkko

• To 7.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut monin kielin. Christmas carols in many languages.
  • Su 10.12. klo 16 Lasten kauneimmat joululaulut
  • Su 10.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut
  • Su 17.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut
  • Ke 20.12. klo 19 Kauneimmat joululaulut

Langinkosken kirkko

• Ti 12.12. klo 18 De Vackraste Julsångerna Toivonsalissa.
  • Su 17.12. klo 15 Lasten kauneimmat Joululaulut.
  • Su 17.12. klo 17 Kauneimmat joululaulut.

Kotkan keskusta

• Su 10.12. klo 15 Kauneimmat joululaulut Kotkan seurakuntakeskuksessa.
  • Ma 11.12. klo 19 Kauneimmat joululaulut ravintola Kairossa. Yhteistyössä Kotka Jazzin kanssa.
  • To 14.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut Satama-areenalla. Säestää KSMO:n jousiorkesteri.
  • Su 17.12. klo 15 Kauneimmat joululaulut Kotkan seurakunta­keskuksessa
  • To 21.12. klo 19 Kauneimmat joululaulut The Bank -ravintolassa

Muut seurakunnan tilat

• Su 3.12. klo 14 Kauneimmat joululaulut Haltijantien kerhohuoneessa
  • Ke 13.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut Metsäkulman kappelilla
  • Ti 19.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut Hovinsaaren toimitilassa
  • To 21.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut Laajakosken kappelissa

Maalaismaisemissa

• Su 3.12. klo 14 Kauneimmat joululaulut Hurukselan Soihtulassa. Kahvit klo 13.30, järj. Hurukselan Martat.
  • Ke 6.12. klo 15 Kauneimmat joululaulut Kahvila Dagmarissa
  • Ti 12.12. klo 19 Kauneimmat joululaulut Jäppilän koululla