Langinkosken kirkko juhlii seitsemänkymppisiä

Sunnuntaina 10.12. vietetään Langinkosken kirkon 70-vuotis juhlamessua.

Langinkosken kirkko on vihitty käyttöön 13.12.1953. Vihkimisen suoritti tuolloinen piispa Martti Simojoki. Kirkko tunnettiin alun perin Metsolan kirkkona. Nimi muuttui Langinkosken kirkoksi v. 1964, kun Langinkosken seurakunta perustettiin.

Kirkon on suunnitellut arkkitehti Anders-Olof Bengts. Valkea kirkkorakennus muistuttaa hahmoltaan keskiaikaista kivikirkkoa. Kirkko on sisältä suorakaiteen muotoinen, ja siihen mahtuu noin 300 henkeä. Kirkon vieressä kohoaa hoikka kellotapuli. Seinät ovat punaruskeaa reikätiiltä. Alttari, saarnatuoli ja istuimet ovat luonnonväristä tammea. Alttariseinää hallitsee valkea risti. Kirkon uruissa on seitsemäntoista äänikertaa.

Kirkon seinällä on taiteilija Hilkka Toivola-Karpakan lasimaalaus ”Jeesus auttaa epäuskonsa vuoksi veteen vajoavaa Pietaria”.

Kirkon 70-vuotisjuhlaa vietetään juhlamessussa sunnuntaina 10.12.2023 klo 10 alkaen. Juhlamessun toimittavat Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoherra Anna-Tiina Järvinen ja pastori Tero Hietanen. Messussa saarnaa entisen Langinkosken seurakunnan kirkkoherra Raimo Vänskä sekä kirkkoherra Jukka Lopperi avustaa messussa. Musiikista vastaavat Toivonlaulajat ja Lauluyhtye Seksti yhdessä kanttori Tarja Silvennoisen kanssa. Messun voi katsoa myös striimattuna Kotka-Kymin seurakunnan Facebook-sivuilta. Messun jälkeen on juhlakahvit Toivonsalissa.

Fri Dec 01 08:30:35 EET 2023