Pappila

Keltainen puurakennus.

Karhulantie 36 B, 48600 Kotka

0401967512 Vahtimestari

Pappila on Kotka-Kymin seurakunnan varhaiskasvatuksen ja kasvatuksen käytössä. Talossa on työntekijöiden toimistoja ja erilaisia toimintatiloja. Tiloissa kokoontuu muun muassa lapsille, nuorille ja perheille tarkoitettuja kerhoja.

Helilän pappila on rakennettu vuonna 1879 Kymin seurakunnan kirkkoherran virka-asunnoksi. Sittemmin talo on ollut vuokrattuna Kymin kunnalle ja Kotkan kaupungille. Kymenlaakson Liitto toimi tiloissa vuosina 1994-2019.

Pappila on tiettävästi kolmas samalla paikalla sijainnut pappila. Edelliset oli rakennettu vuosina 1747 ja 1801. 1870-luvulla alettiin suunnitella uutta pappilaa, koska silloinen kirkkoherra Gräsbeck piti edellistä rakennusta liian kylmänä. Tarkastustoimikunta totesi, että uuden talon rakentaminen on välttämätöntä.

Pappila rakennettiin pykmestari B. Nymannin johdolla. Sen sanotaan edustavan nikkarityyliä koristeellisine puuleikkauksineen ja kuisteineen. Kaunista puutyötä on myös sisätiloissa. Alun perin talossa oli 12 huonetta, iso puutarha sekä laajat laidun- ja viljelysmaat.

Pappilan edessä on hyvin parkkitilaa.

Turvallinen tila Turvallinen tila
wc wc