Periaatteita, joita noudatamme rippikoululeireillä.

Yhteiset periaatteet on luotu, jotta kaikille rippikoululaisille, isosille ja ohjaajille taataan turvallinen leirikokemus ja rauhallinen oppimisympäristö. Tullessasi rippikoululeirille sitoudut noudattamaan seuraavia periaatteita.

• Kurssikeskuksen alueelta ei saa poistua ilman lupaa.

• Mikäli nuorelta on unohtunut jotain leirillä tarvittavia tavaroita kotiin esim. lääkkeitä tai vaatteita, voivat huoltajat käydä tuomassa ne nuorelle. Tästä on kuitenkin sovittava etukäteen leirin ohjaajan kanssa puhelimitse.

• Nuori on tapaturmavakuutettu leirin aikana. Henkilökohtaiset tavarat ovat nuoren omalla vastuulla.

• Mukana olevat puhelimet ja tabletit eivät saa häiritä leirin yhteistä ohjelmaa. Yöllä ne pidetään äänettöminä, eikä niitä käytetä. Mikäli puhelimen käyttö häiritsee yöllä tai yhteisen ohjelman aikana, voi ohjaaja takavarikoida puhelimen. Puhelimen saa takaisin aamulla tai yhteisen ohjelman päätyttyä. Älä tuo leirille muuta elektroniikkaa (kuten tietokonetta, pelikonetta…).

• Energiajuomat ovat kiellettyjä. Jos niitä kuitenkin leirillä havaitaan, voi ohjaaja ne takavarikoida leirin ajaksi.

• Leirimme ovat päihteettömiä. Päihteiden käytön suhteen noudatamme lakia ja seurakunnan päihdeohjelmaa.

• Noudatamme hyviä käytöstapoja, kunnioitamme toinen toistamme.

• Kiusaamiseen, häiriökäyttäytymiseen ja sääntöjen rikkomiseen puututaan mahdollisimman pian.

• Toisten valokuvaamiseen ja kuvien julkaisemiseen on kysyttävä aina kuvattavien lupa.

• Huoneet tarkistetaan leirin päättyessä. Niiden tulee olla lähtiessä yhtä siistit, kuin ne olivat sinne saavuttaessa.

• Nuori on velvollinen korvaamaan tahallisesti aiheuttamansa vahingon. (Esimerkiksi jos joku tahallaan rikkoo, sotkee jotain tai aiheuttaa tahallisesti palohälytyksen.)

• Leirin päiväohjelma on kaikille näkyvillä kurssikeskuksessa. Jokainen huolehtii itse, että on ajoissa oikeassa paikassa.

• Päivisin leirillä on paljon yhteistä ohjelmaa, johon kaikki osallistuvat. Öisin leirillä levätään. Hiljaisuus alkaa iltaisin klo 23.00 ja päättyy aamulla klo 8.00. Hiljaisuutta leirillä valvoo tehtävään palkattu yövalvoja eli yökkö. Hänen tehtävänään on myös huolehtia leirin turvallisuudesta yöaikaan.

• Näiden periaatteiden lisäksi leirin alussa kerrotaan yhteisistä pelisäännöistä, käytännöistä kurssikeskuksessa ja leiriin liittyvät turvallisuusohjeet. Näitä noudatamme leirin ajan.

Mikäli leirillä joku nuorista rikkoo toistuvasti leirin periaatteita, sääntöjä tai annettuja ohjeita, ohjaajat ovat yhteydessä nuoren huoltajiin. Päihteiden käyttöön liittyvissä tilanteissa ohjaajat ottavat välittömästi yhteyttä huoltajiin.

Seurakunnan päihdeohjelmaannopean puuttumisen metodiin ja turvallisemman tilan periaatteisiin voit tutustua klikkaamalla linkkiä.

Toivomme, että keskustelette kotona näiden periaatteiden noudattamisesta.