Rippileirin nuoret heittävät mukeilla vettä ämpäreihin.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan ja pohditaan elämänkysymyksiä sekä yksin, että yhdessä muiden nuorten kanssa. Rippikoulussa on lupa hiljentyä, rukoilla ja kokea yhteyttä muiden kristittyjen ja Jumalan kanssa. Ripari on yhdessä kokemisen ja tekemisen paikka.

Useimmiten rippikoulu käydään Suomessa sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2024 rippikoululaiset ovat pääosin vuonna 2009 syntyneitä. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain n. 74%. Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista.

Jos lapsi on mennyt 6-vuotiaana kouluun, vanhempi voi anoa seurakunnan kirkkoherralta lapselleen mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana eli samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. Yhtä hyvin rippikoulun voi käydä vuotta tai kahta myöhemmin.

Kaikki ovat tervetulleita riparille. Jos rippikoululaista ei ole kastettu, hänet voidaan kastaa rippikoulun aikana. Jos nuori on kastettu, mutta ei ole kirkon jäsen, voi hän halutessaan liittyä kirkkoon.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Konfirmoiduksi voivat tulla ainoastaan kastetut ja kirkkoon kuuluvat.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Lisätietoa Kotka-Kymin seurakunnan aikuisrippikoulusta löydät tästä linkistä.

Kutsu ja ilmoittautuminen

Rippikouluesite postitetaan kaikille vuonna 2009 syntyneille Kotka-Kymin seurakunnan jäsenille heinä-elokuun 2023 vaihteessa. Mikäli et ole Kotka-Kymin seurakunnan jäsen ja haluat rippikouluesitteen postissa itsellesi, olethan yhteydessä Heidi Nykvistiin (041 462 6222, heidi.nykvist@evl.fi). Esitteitä on jaossa myös kouluissa 8-luokkalaisille pidettävien rippikouluinfojen yhteydessä. Voit selailla esitettä myös seuraavasta linkistä: rippikouluesite2024

Rippikouluun ilmoittaudutaan seurakunnan nettisivuilla syyskuun aikana. Lisätietoa ilmoittautumisesta löydät tästä linkistä.

Tiedot siitä, mihin rippikouluryhmään nuori on valittu lähetetään sähköpostitse lokakuun puolen välin jälkeen.

Ryhmät kokoontuvat ensimmäisen kerran marraskuussa.

Mitä rippikoulussa tapahtuu?

Rippikoulu toteutetaan n. puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Rippikoulussa tutustutaan luterilaiseen uskoon ja seurakunnan toimintaan sekä pohditaan omaa suhdetta Jumalaan ja elämään. Rippikoululainen osallistuu myös seurakunnan jumalanpalveluselämään, nuorten toimintaan sekä erilaisiin tapahtumiin ja teemapäiviin.

Rippikouluun kuuluu viikonloppuleiri ja noin viikon mittainen leirijakso. Tarjolla on myös päivärippikoulu, jossa kokoonnutaan päivisin ja yöt nukutaan kotona. Myös päivärippikouluun kuuluu ennakkoviikonloppu ja noin viikon mittainen intensiivijakso. Rippikoulu päättyy konfirmaatioon.

Rippikouluja on valtakunnallisesti monenlaisia. Rippikoulun voi käydä kaupungissa, leirillä tai jopa ulkomailla. Kaikkien rippikoulujen laajuus on sama ja yhteisiä kokoontumisia on jo ennen varsinaista leiri- tai päivärippikoulujaksoa.

• Alkujakson kokoontumisia on noin kymmenen. Ne kuuluvat olennaisesti jokaiseen rippikouluun ja ovat siksi pakollisia rippikoulun suorittamiseksi.
  • Monimuotoista opiskelua on 80 tuntia rippikouluryhmästä tai suoritustavasta riippumatta.
  • Rippikoulun opetussuunnitelman mukaan rippikouluryhmän koko voi olla enintään 25 oppilasta.

Kuka voi tulla rippikouluun?

Voit ilmoittautua vuoden 2024 rippikouluihin, mikäli täytät vähintään 15 vuotta vuoden 2024 loppuun mennessä. Jos olet aloittanut koulusi vuotta aiemmin ja toivot osallistuvasi rippikouluun samaan aikaan luokkatovereidesi kanssa, pääset rippikouluun kotiseurakuntasi kirkkoherran luvalla.

Rippikouluun voit tulla mielihyvin, vaikka et kuuluisi kirkkoon tai sinua ei ole kastettu. Jotta nuori voidaan konfirmoida rippikoulun päätteeksi, tulee hänet kastaa rippikoulun aikana ennen konfirmaatiota. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä oman rippikouluryhmän pappiin heti sen jälkeen, kun olet saanut tiedon siitä, mihin rippikouluryhmään sinut on valittu.

Oppimisen haasteista tai muista erityistä huomiota vaativista asioista kannattaa jutella ajoissa rippikoulun työntekijöiden kanssa, jotta ne voidaan ottaa mahdollisimman hyvin huomioon rippikoulun toteuttamisessa.

Erityisryhmille järjestetään myös omia rippileirejä ja -kouluja. Lisätietoja erityisrippikoulusta kehitysvammaisille löydät tästä linkistä.