Metsämietteitä-videosarja

Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Riikka Klaavu-Pihlajamaa menee metsään mietiskelemään. Riikka pohtii niin isoja kuin pieniäkin kysymyksiä joko yksin tai yhdessä haastateltavien kanssa.

Videoita on julkaistu kevään ja kesän 2020 aikana Kotka-Kymin seurakunnan Facebook-sivuilla ja YouTube-kanavalla.

Metsämietteitä, osa 1: Miksi luontoon?

Miksi Riikka menee metsään? Mitä kaikkea hyvää metsässä mietiskelystä voi seurata?

Metsämietteitä, osa 2: Rukous

Riikan seurana on lastenohjaaja Kirsi, joka kertoo rukouksestaan ja lempilaulustaan.

Katso video täältä

Metsämietteitä, osa 3: Lupaus keväästä

Tänään Riikan mielessä on ajatuksia keväästä.

Metsämietteitä, osa 4: Turvallisuus

Riikan vieraana kuusikossa on pappimme Tero. Hänen kanssaan jutellaan turvasta. Videolla mainitut Raamatunkohdat ovat Jesajan kirjasta 41:10 ja Psalmi 23.

Metsämietteitä, osa 5: Kymijoen rannalla

Maahanmuuttajatyön koordinaattori Maarit vei Riikan Kymijoen rantaan. Siellä keskusteltiin turvaa tuovista asioista.

Metsämietteitä, osa 6: Pelko

Tällä kertaa metsäseuraa saatiin naapuriseurakunnasta, Haminasta. Pappi Elina kertoo peloistaan, myös siitä pahimmasta, minkä vanhempi voi kohdata.

Metsämietteitä, osa 7: Rauhoittuminen

Riikka pääsi pappimme Annan lähimetsään, missä Anna antoi vinkkejä rauhoittumiseen.

Metsämietteitä, osa 8: Eksyminen

Riikan mielessä on ajatuksia eksymisestä - niin elämässä kuin metsässäkin.

Metsämietteitä, osa 9: Arjen pienet asiat

Riikka pohtii, miten hidastaminen ja yksityiskohtien huomaaminen luonnossa on auttanut näkemään pienet ja tärkeät asiat myös arjessa.

Metsämietteitä, osa 10: Ristinmerkki

Riikka miettii, millainen merkitys ristinmerkillä on ollut eri elämänvaiheissa. Sekä sitä, miltä asioiden muuttuminen tuntuu.

Metsämietteitä, osa 11: Hakkuuaukko

Tällä kertaa käydään hakkuuaukolla ja pohditaan erilaisia näkökulmia asioihin.

Metsämietteitä, osa 12: Mielessä tuulee

Mielessä tuulee -viikon teemana on mielenterveyden hyvinvointi. Riikka kertoo, miten metsä on hoitanut häntä. Videolla puhutaan myös mielenterveyden kädestä, josta löydät lisätietoja esim. Mieli ry:n nettisivuilta.