Nopean puuttumisen metodi (NOPU) Kotka-Kymin seurakunnan rippikouluissa

Nopu- metodia käytetään tilanteissa, joissa rippikouluryhmässä esiintyy vakavia käytöshäiriöitä. Tavoitteena on turvata kaikille rippikoululaisille rauhallinen ja turvallinen oppimisympäristö.

1. Rippikouluohjaajan normaalit puuttumisen keinot

• rakentava keskustelu rippikoululaisen kanssa / rikkeen korjausratkaisu

2. Toistuva häiriköinti / vakavampi rike (yksin rippikouluohjaajan keinot eivät riitä)

• keskustelu lähimpien työtovereiden kanssa

• Rippikoululainen soittaa huoltajalle ja kertoo tapahtuneesta. Mikäli rippikoululainen ei soita, ohjaaja soittaa tämän läsnä ollessa

• Keskustellaan rippikoululaisen kanssa, miten asia korjataan / korvataan

• Aloite / ehdotus rippikoululaiselta itseltään

• Kirjataan keskustelun tulokset / ratkaisut

• Seuranta, sovitaan jatkotapaaminen (esimerkiksi leirillä saman päivän iltana)

3. Rike uusitaan / häiritsevä käytös jatkuu

• Rippikoululainen otetaan keskusteluun

• Kutsutaan huoltaja kurssikeskukseen neuvottelemaan (rippikoululainen, huoltaja(t) ja rippikoulun ohjaajat läsnä keskustelussa)

• Kirjataan keskustelun tulokset /ratkaisut

• Seuranta, sovitaan jatkotapaaminen (esim. saman päivän iltana) rippikoululaisen kanssa

4. Rippikoululainen toimii edelleen häiritsevästi / rikkomukset jatkuvat

• Kirkkoherra paikalle

• Huoltaja mukaan tapaamiseen

• Toiminta keskustelun pohjalta ja / tai kirkkoherran päätöksellä rippikoululaisen rippikoulun keskeytyminen

Mikäli rippikoululainen joutuu keskeyttämään rippikoulunsa, selvitämme samalla hänen mahdollisuutensa suorittaa rippikoulu (loppuun) myöhemmin.