Kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli seurakunnan toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2021 kokouksessaan tiistaina 29.3.2022.

Kotka-Kymin seurakunnan vuosi 2021 oli yhteisen seurakunnan viides vuosi. Seurakunnassa tehtiin vuoden aikana uusia avauksia ja vankkaa perustoimintaa koko vuoden ajan. Koronapandemia leimasi seurakunnan toimintaa edelleen.

Koronasulkujen aikana seurakunnan toiminta siirrettiin pitkälti verkkoon. Jumalanpalveluksia on striimattu maaliskuusta 2020 lähtien joka sunnuntai ja pyhinä. Useat kokoavat toiminnot olivat sulkujen aikana tauolla tai siirretty etätapaamiksi esimerkiksi teamsiin. Korona haastoi työntekijöitä kehittämään uusia toimintamuotoja, jolla tavoittaa ihmisiä. Verkkotoimintojen kautta toimintaa osallistui monia henkilöitä eri puolilta suomea ja myös muista maista.

Toiminnat etsivät uutta muotoaan ja monissa toiminnoissa tehtiin uusia avauksia kun kokoavaa toimintaa ei voitu järjestää, esimerkiksi lapsille tarkoitettu PikkuHelppi tai aikuisten Runolivet verkossa.

Lapsi- ja perhetyössä etsittiin uusia keinoja kohdata perheitä ja monet kerhot toteutettiin whatsapp kerhoina ja muskarit facebook-livenä. Lastenohjaat jalkautuivat leikkikentille ja ilahduttivat perheitä askartelupaketeilla. Samoin nuorten toiminta poikkeusaikoina toteutettiin sosiaalisen median välityksellä. Kielikahvila löysi kotinsa Kotkan seurakuntakeskuksen lisäksi myös teamsistä ja sai näinollen toisen uuden toimintamuodon fyysistenkokoontumisten lisäksi. Vanha maakuntatalo muuttui Lasten ja Nuorten taloksi ja on näinollen arvoisessaan käytössä toiminnassa.

Syksyllä toimittiin osittain hybridimallilla kun toiminnot pääsivät alkamaan. Pääsiäinen vietettiin etäkirkkoina, mutta jouluna laulettiin jo kirkossa. Jumalanpalveluselämässä aloitettiin puolitoistavuotinen kokeilu messujen porrastamisella.

Tilinpäätös plussalla

Kotka-Kymin seurakunnan tilinpäätös oli vuodelta 2021 ylijäämäinen + 330 796€.  Aiemmin tehdyssä ja viime vuonna päivitettyssä henkilöstösuunnitelmassa on pysytty ja kustannustasoa on pystytty laskemaan verotulotuottojen pienentyessä. Tällä hetkellä seurakunnalla ei ole pitkäaikaislainoja enää jäljellä.

-  Vaikka vuoden 2021 tilinpäätös on ylijäämäinen niin huoli koronan tulevaisuudessa näkyvistä vaikutuksista on todellinen, toteaa Kotka-Kymin seurakunnan talousjohtaja Jari-Pekka Väisänen.

Kirkkovaltuusto käsittelee tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen kesäkuun kokouksessaan.

Kirkkoneuvosto valitsi uuden varhaiskasvatuksen ohjaajan

Kirkkoneuvosto valitsi kokouksessa lisäksi sosionomi AMK, varhaiskasvatuksen ohjaaja Jenni Tainion 1.5.2022 lähtien varhaiskasvatuksen ohjaajan virkaan

2022-03-29 21:12:00.0