Kirkkoneuvosto valitsi seurakuntaan uusia viranhaltijoita, päätti vuoden 2023 kirkollisveroprosentista ja Kotkan kirkon remonttisuunnitelmista

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto kokoontui eilen 26.4. huhtikuiseen kokoukseensa. Asialistalla oli useita isoja ja tärkeitä asioita. Kirkkoneuvosto valmisteli kirkkovaltuustoa varten Kotkan kirkon remonttisuunnitelmia sekä päätöstä vuoden 2023 kirkollisverosta. Lisäksi kirkkoneuvoston käsittelyssä oli henkilöstöön liittyviä asioita sekä valmistautumista kaatuneiden muistopäivän viettämiseen sekä kirkkoneuvoston ohjesäännön päivittämiseen.

Kotkan kirkon korjaussuunnitelmia oli esittelemässä hankkeen pääsuunnittelija, arkkitehti Minerva Ahokanto (ARCO Arkkitehdit Soini & Horto Oy). Kotkan kirkon remontti käsittää sekä kirkon ulkopintojen että sisäpintojen kunnostamista, le-wc-tilan rakentamisen ja piha-alueen muutoksia. Kirkkosalin käytettävyyden lisäämiseksi sen takaosasta on tarkoitus poistaa muutamia penkkirivejä ja lisätä istuinryhmiä ja takaseinälle kiinteä säilytyskaluste. Julkisivujen tiilipintoja korjataan ja ikkunat sekä ovet kunnostetaan. Samoin uusitaan  sekä sisäänkäyntien valaistusta että valaistusta piha-alueella. Uloskäynteihin lisätään kaiteita, sisäänkäyntejä kunnostetaan ja pihalle rakennetaan uusia pysäköintipaikkoja. Sisäseinien pinnat uusitaan ja lattia kunnostetaan. Samoin uusitaan turvallisuusjärjestelmiä, av-järjestelmä ja sähköjärjestelmää.

Kirkkoneuvosto päätti lähettää korjaussuunnitelmat kesäkuun alussa kokontuvalle kirkkovaltuustolle, joka puolestaan lähettää asian tuomiokapitulin kautta kirkkohallitukseen. Seurakunta on saanut

Kotkan kirkon peruskorjauksen suunnitteluun sekä ruusuikkunoiden kunnostamiseen kirkkohallituksen myöntämää rakennusavustusta yhteensä n. 800 000 euroa.

Kirkkoneuvostossa käsiteltiin lisäksi vuoden 2023 kirkollisveroprosenttia. Kirkollisveroprosentista päätetään seurakunnassa vuosittain. Tällä hetkellä kirkollisveroprosentti on 1,5 ja se on pysynyt samana 1980-luvulta lähtien. Hyvinvointialueiden perustamiseen liittyvä verotusjärjestelmän kokonaisuudistus ja erityisesti verovähennyskäytäntöjen muuttuminen ovat johtamassa tilanteeseen, jossa seurakunta saavuttaisi ylimääräistä verokertymää suhteessa nykytilanteeseen. Kirkkohallitus suosittelee, Valtiovarainministeriön laskelmiin perustuen, Kotka-Kymin seurakuntaa alentamaan veroprosenttiaan 0,05 yksikön määrällä. Kirkkoneuvosto esittää valtuustolle, että seurakunta noudattaa suositusta ja neuvoston esityksen mukainen kirkollisveroprosentti vuodelle 2023 on 1,45. Kirkkovaltuusto päättää asiasta kesäkuussa.

Kirkkoneuvosto merkitsi tiedoksi Kari Ihatsun irtisanoutumisen, pitkään seurakunnassa palvellut Kapa jää ensin lomille ja kesällä ansaituille eläkkeelle. Myös uusia työntekijöitä on tulossa, kirkkoneuvosto päätti pyytää Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulia antamaan virkamääräykset seurakuntapastorin virkoihin Maini Salmelle ja Tommi Vehmakselle. Maini tulee töihin kasvatuksen papin tehtäviin ja Tommi oppilaitostyön papiksi.

Kaatuneiden muistopäivää vietetään toukokuun kolmantena sunnuntaina, 15.5. Kaatuneiden muistopäivänä lasketaan jumalanpalveluksen jälkeen seppeleet sankarihautausmaille. Seppelten laskun jälkeen nautitaan vielä kirkkokahvit. Kotkan kirkossa jumalanpalvelus alkaa klo 12, seppeleet lasketaan Kotkan sankarihautausmaalle ja kahvit juodaan Kotkan seurakuntakeskuksessa. Kymin kirkossa jumalanpalvelus alkaa klo 14, seppeleet lasketaan Kymin sankarihautausmaalle ja kirkkokahvit ovat tarjolla Helilän seurakuntatalolla. Kirkkoneuvostoa tilaisuuksissa edustavat Reino Korhonen ja Aimo Ilomäki ja Kymissä Heikki J. Oksanen.

2022-04-27 09:07:51.0