Kotkan kirkossa konserttien kesä

Suositun Lounaskonserttien sarjan lisäksi järjestetään myös sarja iltakonsertteja. Lounaskonserteissa voi lahjoittaa kolehtiin Kotkassa asuvien ukrainalaisten hyväksi.

Riku Pelo, Riikka Pelo ja Esa Ylönen.

Kotkan kirkossa järjestetään ensi kesänä runsaasti konsertteja. Suosittu lounaskonserttisarja palaa taas tauon jälkeen. Lounaskonsertteja kuullaan heinä-elokuussa keskiviikkoisin klo 12. Konserttien kesto on korkeintaan 45 minuuttia.

– Ehdit piipahtaa vaikka lounastunnilla nauttimaan monipuolisesta kauniista musiikista ja Kotkan kirkon upeasta akustiikasta, houkuttelee kanttori Irina Lampén Kotka-Kymin seurakunnasta.

Lounaskonsertteihin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen kolehtimaksu ohjataan Kotkassa asuvien ukrainalaisten hyväksi seurakunnan diakoniatyön kautta.

Eksoottisia rytmejä ja musiikkiperhe

Lounaskonserttisarjan avaa Duo Haarala & Oliveira, joka esittää Brasiliassa rakastettuja rytmimusiikin helmiä. Duon muodostavat trumpetisti Visa Haarala ja kitaristi Fabio de Oliveira.

Eksoottisia säveliä kuullaan myös Galantina-yhtyeen Maistiaisia barokin Euroopasta -konsertissa. Ohjelma koostuu mm. italialaisesta ja ranskalaisesta barokista.

Mielenkiintoinen kokoonpano on myös elokuussa esiintyvä Heikkilän musiikkiperhe. Luvassa on mm. virtuoottisia viulukappaleita sekä kauniita ja koskettavia sellokappaleita. Perheen nuorimmat taiturit ovat 7-vuotias sellisti Ruusu-Talvikki Heikkilä ja 9-vuotias viulisti Lumikki Heikkilä.

Upeita laulajia

Lounaskonserteissa kuullaan myös upeita laulajia. Kotkalaisille tutut Riikka ja Riku Pelo esiintyvät Esa Ylösen säestyksellä Barokista romantiikkaan -  lauluja vuosisatojen takaa – konsertissa. Silloin kuullaan vokaalimusiikkia urkujen säestyksellä.

Kesäisiin tunnelmiin ja meren äärelle johdatellaan ”Niin paljon on aihetta lauluun” -konsertissa, jossa esiintyvät Timo Lahtimo, Seija Kelavirta ja Susanna Apo-Syrjänen.

Elokuussa vuorossa on monipuolinen laulajatar Emilia Vesalainen-Pellas. Emilia tunnetaan erityisesti hänen lukuisistaan operettirooleistaan. Säestäjänä on Irina Lampén.

Taitavia urkureita

Urkumusiikkiakin kuullaan. Heinäkuussa konsertoi Arttu Selonen, joka on kuluvana vuonna toiminut Kotka-Kymin seurakunnan kanttorinsijaisena. Urut soivat myös Bachia lounasaikaan -konsertissa, jossa esiintyy urkuri Liisa Aaltola. Aaltola toimii kirkkomuusikkona Pirkkalassa.

Lounaskonserttisarjan päättää 31.8. urkuri Matti Vaakanainen. Hän on toiminut aiemmin Kotka-Kymin seurakunnan kanttorina ja on nykyään Helsingin Vanhan kirkon urkuri. Vaakanainen esittää Bachin ja Mendelssohnin musiikkia.

Iltakonserteissa urkuja

Lounaskonserttien lisäksi Kotkan kirkossa järjestetään kesällä kaksi iltakonserttia. Urkumusiikin ystäville on tarjolla kaksi konserttia, joihin on vapaa pääsy ja vapaaehtoinen ohjelmamaksu. Torstaina 21.7. esiintyy ukrainalainen urkutaitelija Taras Baginets. Sunnuntaina 25.8. on tarjolla urkumusiikin ruisleipää eli J.S. Bachia Markku Mäkisen esittämänä.

Mäkinen aikoo vuosien 2022-2023 aikana soittaa J.S. Bachin koko urkutuotannon Martti Porthanin rakentamilla uruilla eri puolilla Suomea 14 konsertissa. Jokaisen ohjelman soiva kesto lähentelee kahta tuntia ja sisältää väliajan pienen tarjoilun kera.

Torstaille 28.7. aiemmin suunniteltu Serafiina ja Ilari Edelmannin konsertti on valitettavasti jouduttu perumaan.

Lounaskonsertit

Keskiviikkoisin klo 12 Kotkan kirkossa
6.7. Duo Haarala & Oliveira
13.7. Niin paljon on aihetta lauluun, Timo Lahtimo (laulu), Seija Kelavirta (haitari) ja Susanna Apo-Syrjänen (viulu)
20.7. Maistiaisia barokin Euroopasta, Galantina.
27.7. Arttu Selonen (urut)
3.8. Bachia lounasaikaan, Liisa Aaltola (urut)
10.8. Barokista romantiikkaan -  lauluja vuosisatojen takaa, Riikka ja Riku Pelo sekä Esa Ylönen
17.8. Heikkilän musiikkiperhe
24.8. Emilia Vesalainen-Pellas
31.8. Matti Vaakanainen (urut)

Iltakonsertit

To 21.7. klo 18 Taras Baginets (urut)
To 28.7. klo 18 Toni Edelmannin musiikkia ja tarinoita sävellysten takana,
Serafiina ja Ilari Edelmann
 konsertti peruttu
Su 25.8. klo 17 Markku Mäkinen (urut)

Uutista muokattu 22.7.2022. Lisätty tieto to 28.7. konsertin peruuntumisesta.

2022-05-18 12:31:00.0