Kotkan kirkon peruskorjauksen valmistelutyöt alkavat

DSCN6291 kuv. Erkko Vuorensola.JPG

Kotkan kirkossa aloitetaan syyskuussa peruskorjauksen valmistelutyöt. Kirkko on poissa käytöstä 1.9.2022 alkaen. Jumalanpalvelukset ja Arjen hengähdykset siirtyvät toistaiseksi pidettäväksi Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Ensimmäiseksi kirkossa muun muassa hiotaan sisäseiniä ja tehdään rakenneavauksia. Kirkon ulkoseinistä irrotetaan rapautuneita osia ja verkotetaan niitä, jotta mitään ei remontin aikana irtoaisi ja alue pysyisi turvallisena.

– Kyse on peruskorjausta edeltävistä toimenpiteistä. Sisäseinien rakennevaurioiden osalta korjaukset pyritään käynnistämään jo kuluvan syksyn aikana. Peruskorjaukseen sisältyvät kirkon olennaiset muutokset edellyttävät kirkkohallituksen hyväksyntää, kertoo Kotka-Kymin seurakunnan kiinteistöpäällikkö Liisa Sunila.

Peruskorjaussuunnitelma on jo saanut seurakuntaneuvoston ja -valtuuston sekä Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin hyväksynnän. Seuraavaksi suunnitelma käsitellään kirkkohallituksessa.

Lisää käytettävyyttä kirkkoon

Kotkan kirkkoon tehdään lähivuosina kattava peruskorjaus. Yksi sen tärkeimmistä osista on seinäpintojen kuivumisen mahdollistaminen ja kostumisen estäminen. Sisäseinäpinnat avataankin heti töiden alkuvaiheessa ja jätetään auki pidemmäksi aikaa, jotta ne ehtivät kunnolla kuivua.

Peruskorjauksessa kunnostetaan ja uusitaan myös wc-tiloja, ikkunoita, sisä- ja ulko-ovia sekä sähkö- ja lämmitysjärjestelmää.

Peruskorjauksella on tarkoituksena myös lisätä kirkon käytettävyyttä. Kirkkosalista tullaan esimerkiksi poistamaan takaosan kiinteitä penkkejä, jotta kirkkoon saadaan muunneltavaa tilaa. Sitä on jatkossa mahdollista käyttää vaikkapa pienten kastetilaisuuksien järjestämiseen.

Alustavan aikataulusuunnitelman mukaan sisäseinien avaamisen jälkeen kirkon julkisivun korjaustyöt alkavat keväällä 2023. Sisäpuolisia töitä päästään tekemään syksystä -23 lähtien. Lopuksi vuonna 2024 tehdään vielä pihatöitä.

2022-08-15 13:18:00.0