Nuoret Pianotrion muusikot konsertoivat Karhulassa

Nuorista lahjakkaista muusikoista koostuva pianotrio konsertoi sunnuntaina 23.4. klo 15 Karhulan seurakuntakeskuksessa. Pianotriossa soittavat Albert Sahlström, viulu, Mikael Loponen, piano ja Maria Morfin Venäläinen, sello. Kaikki kolme opiskelevat nykyään Sibelius-Akatemiassa Helsingissä.

Konsertin ohjelma sisältää mm. paljon hienoja kamarimusiikin helmiä mm. Chopinin, Sibeliuksen, Dvorakin ja Brahmsin musiikkia.
Konsertissa on väliaika, jonka aikana on kahvitarjoilu. Konsertin ohjelman hinta on 10 €. Konsertin järjestää Kotka-Kymin seurakunta.

Trion kuva.jpg

Mikael Loponen (s. 2003) on ollut mukana nuorten Pianoakatemiassa ja nykyisin hän opiskelee pianonsoittoa opettajinaan Antti Hotti ja Henri Sigfridsson sekä orkesterinjohtoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla professorinaan Sakari Oramo. Mikael on saanut 1. palkinnon vuoden 2022 Leevi Madetoja -pianokilpailussa ja 3. palkinnon Helsinki Lied -kilpailussa vuonna 2021. Hän oli myös yksi kuudesta Tampereen pianokilpailun (2021) finalistista. Mikael on johtanut useita eri orkestereita sekä Suomessa että ulkomailla (mm. Sonderjyllands symfoniorkester, Lohjan kaupunginorkesteri, Jyväskylä Sinfonia).

Albert Sahlström (s. 2003) opiskelee viulunsoittoa Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa sekä on myös Viuluakatemian oppilas. Hän on soittanut Helsingin kaupunginorkesterin, Vaasan kaupunginorkesterin, Bulevardens kammarorkesterin ja Wegelius kammarstråkar-orkesterin solistina. Keväällä 2018 hän sijoittui kolmanneksi Juhani Heinonen -viulukilpailussa ja hänet palkittiin Anja Ignatius -viulukilpailussa tammikuussa 2023. Albertin trio voitti 1. palkinnon Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailun kansallisessa sarjassa Jyväskylässä.

Maria Morfin Venäläinen (s. 2003 Puerto Vallarta, Meksiko) aloitti sellonsoiton opintonsa Kotkan seudun musiikkiopistossa opettajanaan Baiba Kuusela. Nykyisin hän opiskelee sellon soittoa Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa sekä Selloakatemiassa.

Syksyllä 2019 Maria saavutti jaetun 1. sijan Salon kansallisissa nuorten sellokilpailuissa ja syksyllä 2021 hän voitti Porvoon kansalliset nuorten sellokilpailut. Hän on soittanut kolmesti Kymi Sinfoniettan nuorena solistina. Häntä on kuultu myös Helsingin NMKY:n orkesterin, Sipoon kamariorkesterin ja Sibelius-Akatemian kamariorkesterin solistina.

2023-04-14 14:03:40.0