Kirkkoneuvosto kokoontui kevätkauden viimeiseen kokoukseen 23.5.2023

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto päätti kevätkautensa tiistaina 23.5. Langinkosken kirkolla pidettyyn kokoukseen.

Kirkkoneuvosto nimesi edustajansa sekä Medialähetys Sanansaattajat ry;n vuosikokoukseen että Suomen Lähetysseuran vuosikokoukseen. Sansan kokouksessa seurakuntaa edustaa Pirkko Hyvärinen ja Lähetysseuran kokouksessa Terttu Kokkonen ja Helena Kähärä. Toimistosihteeri Päivi Härkösen eläkkeelle jääminen merkittiin tiedoksi, Päivi on tehnyt hurjan pitkän työrupeaman seurakunnassa.

Esityslistalla oli kaksi tärkeää suunnitelmaa, valmiussuunnitelma ja henkilöstösuunnitelma. Päivitetty valmiussuunnitelma hyväksyttiin yksimielisesti. Henkilöstösuunnitelmasta käytiin pidempää keskustelua. Jo pitkän aikaa seurakunnassa on eletty tarkan henkilöstösuunnitelman aikaa, ja henkilöstön määrä on systemaattisesti vähentynyt 10 vuoden aikana mutta tätä työtä on edelleen jatkettava. Henkilöstösuunnitelman mukaan henkilötyövuosia on mahdollista vähentää eläköitymisten ja toisiin tehtäviin siirtymisten kautta, silloin lomautuksia tai irtisanomisia ei tarvittaisi. Henkilöstösuunnitelma sisältää n. 600 000 euron henkilöstökulujen vähenemisen vuosien 2024–2027 aikana. Kirkkoneuvosto totesi, että henkilöstösuunnitelman toteutumisen lisäksi on varauduttava siihen, että säästöjä joudutaan etsimään muualtakin. Johtoryhmärakenteen muuttaminen palautettiin vielä jatkovalmisteluun ja siihen palataan elokuun kokouksessa.

Jo maaliskuussa käsittelyssä olivat seurakunnan nimikkolähettisopimukset vuodelle 2023. Tuolloin asia palautettiin valmisteluun ja nyt asiaa käsiteltiin uudelleen. Kirkkoneuvosto päätti, että seurakunta tukee jatkossakin raamatunkäännöstyötä Namibiassa (Pipliaseura), Teologista seminaaria Taiwanilla (SLS) , Pestheran seurakuntaa Bulgariassa (KL), Intian medialähetystyötä (Sansa)  sekä Pohjois-Sudanin pakolaisleireillä olevia pakolaisia (SLEY). Näiden nimikkokohteiden lisäksi seurakunnan nimikkolähetteinä toimivat Piia Lempiäinen Hong Kongissa (SLS) , Syrjäteiden perhe Japanissa (KL) sekä lähetyslentäjä Iisakki Saari (MAF). Uusia nimikkolähettejä ovat Lähi-idän asiantuntija Iiro Pankakoski (SLS) sekä Viron kirkon lähetyskeskuksessa työskentelevä Samuel Reinaru (ELY). Yhteensä Kotka-Kymin seurakunta tukee talousarviovaroin lähetystyötä 102 000 eurolla vuodessa sekä Kirkon ulkomaanapua 34 000 eurolla vuodessa.

Kevään kokouskausi päättyy kirkkovaltuuston kokoukseen keskiviikkona 7.6. klo 18 Langinkosken kirkolla.

2023-05-24 09:12:18.0